Iveco werkt aan Dual Energy-chassis

Iveco werkt aan Dual Energy-chassis

Tijdens de afgelopen IAA in Hannover mochten we voor het eerst – zij het vluchtig – kennismaken met het innovatieve Dual Energy-concept van Iveco, op het salon van Brussel waren de Italianen al iets loslippiger over hun nieuwe bestelwagenchassis. Het Dual Energy-chassis beschikt over een diesel-elektrische aandrijving, die de totale CO2-uitstoot met zo’n 25 % verlaagt. Concrete productieplannen zijn er nog niet, al lijkt het slechts een kwestie van tijd voor de nieuwe technologieën mondjesmaat het productiestadium zullen bereiken.

Het systeem is gebaseerd op het gebruik van twee aandrijftypes: één ‘full electric’ type, dat geen emissies en weinig geluid produceert, en één hybride (thermisch elektrisch) type dat geschikt is voor lange ritten en opdrachten buiten de stad. Het werkingsprincipe bestaat uit slechts enkele fases: de chemische energie van de brandstof wordt in mechanische energie omgezet voor de aandrijving van het voertuig, terwijl de kinetische energie die tijdens het remmen of het vertragen verloren zou kunnen gaan, gerecupereerd wordt en in elektrische energie wordt omgezet. Indien nodig kan deze energie voor de aandrijving worden hergebruikt.

24/01/2013
Recent news

More news >>