Linde lanceert compacte reachtrucks

Linde lanceert compacte reachtrucks

Motrac lanceert de Linde reachtrucks van de nieuwe generatie, namelijk de serie 1120 met de modellen R14 tot R20, die een hefvermogen hebben van 1,4 tot 2 ton.

Reachtrucks zijn de premiumklasse op het gebied van magazijntechnologie. Deze trucks worden voornamelijk gebruikt als back-up voor orderpicking op lagere hoogtes en voor opslag in hoge rekken. De trucks kunnen nu een hefhoogte van 13 meter aan, zodat meer palletopslaglocaties kunnen worden bereikt. De technologie hierachter is een nieuw hefmastconcept met sterkere profielen die de mast versterken en de mastuitslag verminderen in combinatie met een restlastcapaciteit die tot 20% is verhoogd.

De personeelskosten vormen de grootste uitgavenpost voor elke truckactiviteit. Bovendien hebben de bestuurders een grote invloed op de handlingprestaties van hun trucks. Om die redenen heeft Linde zich bij de ontwikkeling van de nieuwe reachtrucks gefocust op het verbeteren van de ergonomie. De resulterende verbeteringen verlichten de druk op de bestuurders en helpen om hun gezondheid te beschermen. Met het bedieningspaneel kunnen de bestuurders het stuur, het display, de bedieningshendels (‘joysticks’) en de armsteun instellen op hun lichaamsmaten. De luchtgeveerde stoelen schermen de bestuurders af tegen de trillingen veroorzaakt door een oneffen wegdek, hobbels of een slechte vloer. Bovendien kan de zithoogte worden aangepast binnen een bereik van 110 mm. Afhankelijk van het gewicht van de bestuurder is ook een automatische positionering voor een optimale veerweg beschikbaar.

Het opslaan en verwijderen van materialen op grote hoogtes gaat makkelijker wanneer de bestuurder een beter zicht heeft op de vorken en de last. Met een onbelemmerd zicht naar boven en geen afleidende rugsteun kunnen de nieuwe Linde reachtrucks worden uitgerust met een optioneel panoramisch dak uit gehard glas over de volledige cabine, dat de bestuurder ook beschermt tegen vallende voorwerpen. Extra veiligheidsvoorzieningen (waarvan sommige optioneel zijn) zijn de hoepelbescherming aan de zijkant op schouderhoogte, de optionele Linde BlueSpot met LED-technologie om de bestuurder te waarschuwen voor voetgangers of vrachtwagenchauffeurs op verwarrende kruispunten en het standaard vierwielremsysteem inclusief vastzetrem voor een zeer korte remafstand in scenario’s waar de bestuurder de truck abrupt moet stoppen.

Wat productiviteit betreft, halen de nieuwe trucks met een last op de vorken een hefsnelheid tot 0,55 meter per seconde (m/s), wat tot 41% sneller is dan de vorige serie (zonder last op de vorken halen de nieuwe trucks een hefsnelheid tot 0,7 m/s, wat tot 27% sneller is dan de vorige serie). De daalsnelheid zonder last is ook verhoogd tot maximaal 0,55 m/s, of tot 22% sneller dan de vorige serie. ‘Self centering’ en ‘self leveling’ maken het de chauffeur gemakkelijk te sturen en te manoeuvreren. Om het energieverbruik zo precies mogelijk af te stemmen op het uitgangsvermogen, kan de bestuurder kiezen uit drie verschillende rijdynamiekinstellingen: “Performance” voor het hoogste vermogen, “Efficiency” voor de beste combinatie van handlingprestaties en energie-efficiëntie, en “Economy” voor eenvoudigere toepassingen.

19/04/2013
Recent news

More news >>