Nieuwe Volvo FMX met Dynamic Steering

Nieuwe Volvo FMX met Dynamic Steering

De nieuwe Volvo FMX heeft zich op de Bauma voor het eerst aan het publiek getoond. Hij brengt een reeks innovaties mee die volgens de constructeur een aanzienlijke bijdrage leveren aan zijn terreincapaciteiten. De belangrijkste nieuwigheid is ongetwijfeld het Dynamic Steering-systeem.

Claes Nilsson, President Volvo Trucks :“Ons Volvo Dynamic Steering is een fantastische verbetering, vooral voor bouwtrucks. Hierdoor is minder spierkracht nodig zodat chauffeurs minder snel last krijgen van nek-, arm- en rugpijn. Zelfs bij lage snelheden kan een zwaarbeladen truck eenvoudig met één vinger worden bestuurd”.

Hoe werkt het? Een elektronisch aangestuurde elektromotor die aan de stuurinrichting is gekoppeld, is de grote technologische innovatie. De elektromotor, die samenwerkt met de hydraulische stuurbekrachtiging, wordt duizenden keren per seconde aangestuurd door de elektronische regeleenheid. Maar de nieuwe Volvo FMX heeft nog meer nieuwigheden in petto. We noteren onder meer een nieuwe pneumatische achterophanging. Het luchtveringsysteem is voorzien van automatische rijhoogteregeling en met een bodemvrijheid van 300 mm is de truck geschikt voor werkelijk alle terreinen. Luchtvering is beschikbaar voor 4×2-, 6×4- en 8×4-asconfiguraties. De 8×4-configuratie kan worden gespecificeerd met een tridemstel met een hydraulisch gestuurde naloopas zodat een nauwere draaicirkel kan worden gemaakt en de banden minder snel slijten. De naloopas kan ook omhoog worden gebracht voor meer tractie op de aandrijfas in zware werkomstandigheden.

De I-Shift-transmissie kan worden gecombineerd met een aangedreven vooras, die beschikbaar is in de 4×4, 6×6 (trekker en bakwagen) of 8×6 (bakwagen) configuraties. De nieuwe Volvo FMX is leverbaar met verschillende 11- en 13-liter motoren voor Euro 6. De D13 levert een vermogen van 420 tot 500 pk, terwijl de D11 voorziet in een bereik van 330 tot 450 pk. Om te kunnen voldoen aan de Euro 6-vereisten is de motor voorzien van een eenvoudig niet-gekoeld EGR-systeem voor recirculatie van de uitlaatgassen. De productie van de nieuwe Volvo FMX voor Europese klanten gaat in september 2013 van start.

19/04/2013
Tags:
Recent news

More news >>