Renault Trucks investeert 2 miljard euro in nieuw gamma

Renault Trucks investeert 2 miljard euro in nieuw gamma

Woensdag nodigde Renault Trucks de nationale vakpers uit op de hoofdzetel in Brasschaat voor een stand van zaken over het merk, én over het langverwachte productoffensief dat gepland staat voor juni 2013. Wat blijkt? Ook met het huidige gamma groeien de Fransen al naar het vooropgestelde marktaandeel van 10 %.

Er is de voorbije maanden al heel wat gezegd en geschreven over de recente toenadering tussen Renault Trucks en Volvo Trucks. In navolging van zijn collega Peter Himpe bij Volvo Trucks, wilde ook Renault Trucks-directeur Jean-François Gatineau de puntjes op de i zetten. “Beide merken blijven concurrenten, laat dat duidelijk zijn”, zo viel Gatineau met de deur in huis. “Alleen de tactiek verschilt. Renault Trucks wil zich duidelijk profileren als een leverancier van high-end producten met de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Het belang dat we hechten aan de relatie met de klant, de service van de dealers en onze focus op operationele kosten bieden ons de mogelijkheid een duidelijk afgelijnd doelpubliek te gaan benaderen.”

Tussen de regels valt dus te lezen dat Renault Trucks eerder de jacht opent op de DAF Trucks- en MAN-klanten, terwijl Volvo Trucks het Scania- en Mercedes-clientèle in het vizier neemt. Gatineau: “Er werd maar liefst twee miljard euro geïnvesteerd in de vernieuwing van ons gamma en de rebranding van het merk Renault Trucks. Daarmee willen we op korte termijn ons marktaandeel in Noord- en Centraal Europa verdubbelen, zodat we uitkomen op een aandeel van 10 procent.”

Op weg naar 10 %

Volgens Sales manager Johan Saveniers is Renault Trucks op de goede weg om dat streefdoel te behalen. “Ook met het huidige gamma zijn we al vooruitgang aan het boeken op de Belgische markt. Eind 2012 klokten we af op 6,2 procent, maar als we de cijfers van eind 2012 en begin 2013 samenvoegen, zien we dat ons merk de 8 procent ruimschoots overschrijdt.”
Geheel in lijn met de nieuwe positionering van het merk, heeft Renault Trucks een concrete en rechtlijnige salesstrategie op poten gezet om te groeien in de Belgische markt. “Onze strategie steunt op drie pijlers: een dynamische relatie met ons onafhankelijk dealernet, onze focus op de openbare markten en een specifieke aanpak voor grotere fleetklanten. Renault Trucks biedt bovendien een aantal ‘packs’ aan op de Midlum, Premium en Magnum die de verkoop aanzienlijk stimuleren. Het gaat om relatief eenvoudige pakketten waarmee de klant al gauw een paar duizenden euro’s kan besparen. Ik denk dat we op deze manier een goede basis aan het leggen zijn, al reiken de ambities met het nieuwe Renault Trucks-gamma natuurlijk nog veel verder”, besluit Saveniers.

Over dat nieuwe gamma werd tijdens de persconferentie overigens niet bijster veel gecommuniceerd. “Dat mogen we ook nog niet, orders van het moederhuis”, bevestigde marketingverantwoordelijke Guy Gogne ons met een knipoog. Wat we al wel kunnen meegeven, is dat de Mascott (die in 2010 van het toneel verdween) een opvolger zal krijgen. Daarmee wil Renault Trucks terug een rol van betekenis gaan spelen in het segment tot 7,5 ton. “Begin juni worden de producten aan de internationale pers voorgesteld in Lyon, de nationale lancering in ons land is enkele weken later voorzien. In september zullen de nieuwe Kerax en Lander wel aanwezig zijn op het salon Matexpo in Kortrijk. Daarnaast zal het nieuwe gamma ook te zien zijn op de Truck race in Zolder en op het salon Transport & Logistics in Antwerpen”, aldus nog Gogne.

20/02/2013
Recent news

More news >>