Interview Pieter Balcaen (ECS European Containers): “Eigenlijk willen we alle vracht van de weg halen”

Interview Pieter Balcaen (ECS European Containers): “Eigenlijk willen we alle vracht van de weg halen”

Ketenregisseur Tri-Vizor heeft opnieuw twee bedrijven samengebracht. Na het succesvolle pilootproject met Baxter en UCB vorig jaar, bundelen nu ook Baxter en Donaldson de krachten. Het doel? Transport en containers zoveel mogelijk delen om zo minder CO2-uitstoot en minder kosten te creëren. ECS European Containers is de logistieke dienstverlener van dienst. ‘Wij geloven in de mogelijkheden van dit SEED-project’, zegt ECS-ceo Pieter Balcaen.


Logistics Management: Hoe blij zijn jullie met dit initiatief?

“Baxter en Donaldson zijn twee Amerikaanse topklanten die wij heel graag ondersteunen. Het is natuurlijk een pilot en in onze aantallen is dit eerder een kleiner verhaal (ECS heeft 155.000 containerladingen, nvdr), maar wij geloven in de mogelijkheden van dit SEED-project.”

LM: Het project van Tri-Vizor past ook in jullie CSR-strategie.

“Absoluut. Onze missie is creating sustainable reliable logistics of CSR-logistics. Het reliable gedeelte is vooral on time delivery. Creating komt terug in onze containers die je naargelang het transportmiddel anders kan inzetten. Voor het onderdeel sustainable heb je nieuwe manieren van werken nodig. Een initiatief als het deze is dan welkom. Het zorgt voor meer volle ladingen, de meest verantwoorde manier van transporteren.”

LM: Is verantwoord transporteren dan zo belangrijk voor ECS?

“Elke volle lading per trein of boot betekent een vrachtwagen minder op de weg. Zo help je de maatschappij vooruit. Momenteel gaat 40 procent van onze transporten over het spoor. Maar eigenlijk willen we de vrachtwagen compleet uitsluiten. Enkel in de last mile moet het transport met een vrachtwagen gebeuren.”

LM: Kosten verminderen speelt waarschijnlijk ook een rol.

“Het is inderdaad ook kostenreductief. Twee keer vol bewegen, is beter dan elk één keer leeg. Wij proberen bijvoorbeeld Chinese import te stoppen in de haven. De producten laden we over op onze 45-voetcontainer waarmee we de uitlevering doen. Als onze lege Europese container zich dan in een productiegebied bevindt, kunnen we een Europese lading vangen met een equipment dat perfect gepositioneerd is. Dat is een win-winsituatie.

Met ons project 4C gaan wij onder andere zes keer per week over het spoor van Zeebrugge naar Duisburg en drie keer per week van Duisburg naar Wenen. Allemaal ladingen die van de weg gehaald worden aan minder dan de helft CO2-uitstoot per km. Sustainable is niet alleen deel van onze missie, maar bij ECS zijn wij daar ook zeer enthousiast over.”

 

14/02/2013
Recent news

More news >>