Scania verkoopt 4 op 10 trucks met Euro 6

Scania verkoopt 4 op 10 trucks met Euro 6

In december lanceerde Scania Benelux de campagne « Green & Mean », waarbij een vijftigtal Euro 6-voertuigen als demovoertuigen bij de dealers werden neergepoot. De resultaten van die actie laten niet lang op zich wachten: de voorbije twee maanden verkocht Scania al 40 % van zijn vrachtwagens met een ‘groene’ motorisatie.

Het merk met de griffioen verkocht niet minder dan 400 Euro 6-voertuigen in de Benelux, waarvan er al 200 geleverd werden. Nederland trekt zoals gewoonlijk de kar, maar ook in ons land zijn er al een vijftigtal aan de man gebracht. En dat mag een verrassing heten, gezien de aanzienlijke meerkost ten opzichte van Euro 5 (ettelijke duizenden euro’s) en de onzekerheid over de Maut in Duitsland. Bovendien kan Scania een Euro 5-alternatief aanbieden zonder AdBlue, een argument waar heel wat transporteurs gevoelig voor zijn.

Een markt van 6.500 eenheden

Toch weet de goeie start van Euro 6 bij Scania de tegenvallende verkoopsresultaten niet te verdoezelen. In België hebben de Zweden een marktaandeel van iets meer dan 12 %, waarmee ze enkel  Renault Trucks en Iveco voorafgaan. Zonder van dat marktaandeel een objectief op zich te willen maken (“Dat is nooit onze politiek geweest en zal het ook nooit worden”, benadrukt Carl Pattyn, sales director), hoopt Scania weldra te groeien naar een marktaandeel van 15 %. De verkoop van servicecontracten zit – in tegenstelling tot de vrachtwagens zelf – dan weer wel in stijgende lijn.

De Belgische invoerder wenst zich niet expliciet uit te spreken over de prognoses voor dit jaar, maar gaat ervan uit dat de markt min of meer zal stagneren. “Ons « business plan » is gebaseerd op een vergelijkbaar niveau als dat van 2012, met een markt boven 16 ton van ongeveer 6.500 voertuigen”, aldus C. Pattyn. Concreet betekent dit dat ze bij Scania niet echt geloven in het prebuying effect dat de invoering van Euro 6 met zich mee zou kunnen brengen. Al is elke prognose in een volatiele markt als de vrachtwagenverkoop niet meer dan wilde speculatie…

06/02/2013
Tags:
Recent news

More news >>