Volvo Group vaart nieuwe koers met Renault Trucks

Volvo Group vaart nieuwe koers met Renault Trucks

Tijdens de jaarlijkse persconferentie van Volvo Trucks gaf Peter Himpe, sinds kort ook Benelux-verantwoordelijke voor de hele Volvo Group, tekst en uitleg bij de herstructureringsplannen voor de netwerken van Volvo en Renault Trucks. Opvallende vaststelling is dat beide dealernetten, in tegenstelling tot in veel andere landen, bij ons wel afzonderlijk zullen blijven bestaan.

Sinds 1 januari 2013 is de organisatie binnen de Volvo Group grondig hertekend. Peter Himpe: “Onder leiding van Leif Johansson heeft de Volvo Group zich de voorbije 14 jaar opgewerkt van een Europese fabrikant tot een wereldspeler die over een gediversifeerde productportfolio beschikt. Via verschillende acquisities (UD Trucks, Eicher, Mack, en dus ook Renault Trucks, nvdr) werden telkens nieuwe business units aan onze bestaande bedrijfsstructuur toegevoegd, al behield elk merk nog steeds een relatief grote autonomie. De voornaamste opdracht van Olof Persson, die in 2011 aan het roer kwam, was dan ook om al deze afzonderlijke merken te consolideren en in een nieuwe, efficiëntere bedrijfsstructuur te gieten.”

Hoewel de Belgische klanten van Renault Trucks en Volvo Trucks daar voorlopig nog weinig van merken, beweegt er achter de schermen toch meer dan we op het eerste gezicht zouden denken. Op Benelux-niveau werden de sales- en marketingorganisaties van Renault en Volvo Trucks inmiddels wel geïntegreerd. Bij onze noorderburen (net als in de meeste Noord- en Centraal-Europese landen) smelten ook de dealernetten van beide merken samen, in België zijn er daarentegen geen plannen in die richting. ”Dat komt omdat de rendabiliteit van zowel de Volvo Trucks-dealers als de Renault Trucks-dealers voldoende groot is om beide netten naast elkaar te laten bestaan”, vult Himpe aan. “Bovendien scoren de dealers bijzonder goed in verschillende tevredenheidsenquêtes, waardoor het geen wijze beslissing zou zijn om beide netwerken te laten samensmelten.”

Nog steeds concurrenten

Hoe die nieuwe identiteit van beide merken er in de nabije toekomst zal uitzien? We hadden al zo’n vaag vermoeden, maar dat werd nu ook officieel bevestigd door Peter Himpe himself. “Het is de bedoeling dat we beide merken op termijn anders gaan positioneren. Volvo Trucks zal zich voortaan nog nadrukkelijk op het premiumsegment richten, daar waar we Renault Trucks eerder in het zogeheten ‘value segment’ zullen gaan vermarkten.” Deze herpositionering is een werk van lange adem, en zal allicht pas op langere termijn zichtbaar worden. Himpe verklapte wel dat er op de nieuwe generatie Renault Trucks, die in juni op de markt komen, bijvoorbeeld geen hoogtechnologische snufjes als de onafhankelijke voorwielophanging op de nieuwe Volvo FH verwacht moeten worden. “Er waren eerst plannen om het productgamma van beide merken op elkaar af te stemmen, met Renault Trucks als distributiespecialist en Volvo Trucks voor het langeafstandssegment en de bouw, maar uiteindelijk hebben we gekozen om de segmentatie anders in te vullen”, aldus nog Himpe. “Hoewel we in deze nieuwe structuur zo veel mogelijk synergieën hebben proberen te creëren, is het wel de bedoeling dat de gezonde concurrentie tussen beide merken ook op lange termijn behouden blijft”, besluit hij.

10/01/2013
Recent news

More news >>