Eerste testrit met de DAF XF: Geslaagde facelift

Eerste testrit met de DAF XF: Geslaagde facelift

De DAF XF105, de trouwe bondgenoot van zowel chauffeur ( voor het comfort), als werkgever (voor het verbruik) zal geleidelijk aan plaats moeten ruimen voor de nieuwe DAF XF. Geleidelijk aan omdat de nieuwkomer exclusief in Euro 6-uitvoering op de markt komt. De DAF XF zeult met andere woorden een zware erfenis met zich mee. Na afloop van een eerste reeks testritten in de bergachtige omgeving van Malaga, mogen we met een gerust gemoed zeggen dat de nieuwe XF met glans is geslaagd voor zijn toelatingsexamen. Het nieuwe kroonjuweel bouwt verder op de kwaliteiten en troeven van zijn voorganger. In dezelfde moeite wordt een aantal minpuntjes van de vorige versie onder de mat geveegd.

In onze vorige uitgave hadden wij het al uitgebreid over de kenmerken van de nieuwe DAF XF. We gaan er dus niet dieper op in en willen ons eerder focussen op de verschillen met zijn voorganger. Hoewel we niet echt van een compleet nieuw voertuig kunnen spreken (de cabinestructuur en interieur zijn min of meer gelijk gebleven), is er toch sprake van een echte generatiesprong.

De mond van Mick Jagger!

Design. Tegelijkertijd afwijkend en herkenbaar, of hoe je een beproefde cabinestructuur een moderne toets kan meegeven: het designteam heeft een huzarenstukje klaargespeeld door de Nederlandse krachtpatser een geheel nieuwe identiteit te geven, zonder afbreuk te doen aan het verleden. De radiatorgrille behoudt het thema van een grote mond, waar zelfs Mick Jagger bij verbleekt. Eén en ander ziet er echt geraffineerd uit dankzij een uiterst verfijnde omlijsting in aluminium. De designers hebben boven de grille voldoende plaats vrijgehouden voor de naam van het transportbedrijf, wat hun Zweedse collega’s vergeten zijn bij het uittekenen van de nieuwe FH! Ondanks de noodzaak om een pak koelsystemen toe te voegen (eigen aan Euro 6), bleef de cabinehoogte flink binnen de perken (amper + 3 cm). Het betreden van de cabine verloopt probleemloos door drie uitstekend uitgekiende opstaptreden in trapvorm.

Aan boord. Bij het betreden van de cabine van de nieuwe XF wordt men onmiddellijk geconfronteerd met het huiselijke karakter van het Amerikaans-Nederlandse merk. Dit is niet onlogisch als men weet dat men bewust heeft gekozen voor het behoud van de binneninrichting. En daar is helemaal niets op aan te merken want voor de chauffeurs is de cabine van een XF al sinds jaar en dag één van de ruimste en aangenaamste werkomgevingen op de markt. Van zodra men plaats neemt achter het stuur is het meteen duidelijk dat de generatiewissel ook voor een merkbare verbetering van het frontale zicht binnenin het Nederlandse vlaggenschip heeft gezorgd. Het zijraam bestaat voortaan uit één deel en de hertekende achteruitkijkspiegels belemmeren het zicht niet meer. Het aantal bedieningsknoppen is uitgebreid en zijn vooral een pak duidelijker geworden. Ook de stoel is verbeterd waardoor de chauffeur van een aangename rijpositie kan genieten.

Bovendien is er werk gemaakt van een aantal kleine details die het leven van de chauffeur vergemakkelijkt. Daarbij denken we aan de twee bekerhouders die in het dashboard zijn verwerkt en een vuilnisemmertje dat binnen het handbereik van de chauffeur werd gepositioneerd. De XF105 was reeds van een hoog kwalitatief niveau, maar de nieuwe XF doet nog beter.

Er is in totaal zo’n 1.000 liter aan opbergruimte voorzien en de cabine zelf haalt zelfs een binnenruimte van maar liefst 12,6 m³. De binneninrichting blijft met andere woorden één van de grootste troeven van de XF.

Rij-indrukken. Het is uiteraard onderweg dat we veel verwachten van de nieuwe XF! We waren met andere woorden op zoek naar bevestiging. Zou de fraaie update van de binneninrichting ook doorgetrokken worden naar het rijgedeelte? Als we mogen afgaan op de twee testritten van telkens 40 km, zijn we meer dan geneigd om hier positief op te antwoorden. De nieuwe XF, die veel van de genen van zijn voorganger heeft overgenomen, doet het voortreffelijk onderweg. Tijdens onze eerste proefrit (510 pk, Super Space Cab), waren we onmiddellijk onder de indruk van de nieuwe variante van de AS-Tronic. Hierbij verwijzen we naar onze test met de XF105 ATe (zie TRANSPORT MANAGEMENT 72) waarbij ons een eerder stugge schakeling was opgevallen. Dit euvel is nu definitief van de baan: het schakelgedrag mag omschreven worden als uiterst stil en met een precisie van een Zwitserse klok! Met het oog op een zuinig rijgedrag, heeft DAF standaard de ‘Eco-Roll’-functie toegevoegd aan zijn automatische versnellingsbak. Bij een lichte afdaling schakelt de motor automatisch over op de vrijloopfunctie, waardoor er nauwelijks brandstof verloren gaat. DAF ontwikkelde bovendien een handige tool voor het nemen van hellingen. Dankzij Fast Shift verloopt de lastige overgang van twaalfde naar elfde versnelling zonder merkbare problemen. Bij die overgang wordt er niet ontkoppeld en gaat er geen tractie noch snelheid verloren.

Tijdens onze testrit hebben we ook vastgesteld dat de motorrem verder werd verfijnd, met name bij een laag toerental, waar er bij de vorige generatie nauwelijks werd afgeremd. De wegligging is ongeëvenaard en dankzij een uitstekende isolatie is het nagenoeg stil in de cabine. Qua ophanging is er ook helemaal niets aan te merken. Dit is zowel het geval bij een mechanische als bij een pneumatische ophanging, die we in het tweede voertuig terugvonden. Dit is zeker iets wat we later nog eens aan een test zullen moeten onderwerpen, en dan meer bepaald op oneffen wegen. De wegen in Zuid Spanje zijn merkbaar beter zijn dan de wegen in ons vlakke land…

Het tweede testvoertuig was een typisch ‘fleet’-voertuig, meer bepaald een XF, uitgerust met Space Cab en 460 pk-motor. Het verschil met zijn ‘opgepimpte’ grote broer is niet spectaculair. Qua vermogen scoort hij ruim voldoende, zelfs op heuvelachtig terrein. De binnenruimte van de Space Cab is meer dan geschikt voor gebruik op de lange afstand. We zien vooral een concurrentieel voordeel voor de Super Space Cab in geval van lange afstanden met dubbele bemanning.

Tenslotte is er nog de kwestie van het brandstofverbruik, wat we bij de testritten niet konden meten. We moeten dus afgaan op de uitspraken van de verantwoordelijken bij DAF, die ons verzekerden dat de Euro 6-motor bijna even goed doet dan de Euro 5-versie. Deze laatste is qua verbruik de absolute recordhouder op ons traditioneel testcircuit. Is het Hollandse arrogantie of pure werkelijkheid? Het antwoord op die vraag is voor het voorjaar van 2013, wanneer we de nieuwe XF in het lang en in het breed zullen testen op ons 400 kilometer lange testcircuit…

04/01/2013
Tags:
Recent news

More news >>