Eerste testrit met de Volvo FH : Luxe, rust en intens genot

Eerste testrit met de Volvo FH : Luxe, rust en intens genot

Het is absoluut geen sinecure om in de voetstappen te treden van een icoon als de Volvo FH. We waren dan ook meer dan nieuwsgierig om plaats te nemen achter het stuur van het nieuwste paradepaard uit Zweden voor een eerste oefengalop in de buurt van Göteborg (Zweden). Daarbij vroegen wij ons af of de fonkelnieuwe FH zou beantwoorden aan onze hoge verwachtingen. Zonder aarzelen kunnen we hier alvast bevestigend op antwoorden!

Net zoals bij de test van de DAF XF, maakte ik me opnieuw dezelfde bedenking: “Je zal vandaag de dag maar een vrachtwagenjournalist zijn!” Hoe kan je in godsnaam kritisch zijn als je een moderne vrachtwagen onder de voeten geschoven krijgt? We hebben ons nochtans aan een poging gewaagd.

Scandinavisch design

Design. Wie zich per definitie vragen stelt bij de esthetische kwaliteiten van het designteam uit het hoge noorden, zal de gigantische zwarte snoet (grijs bij de FH16), maar matig kunnen appreciëren. Maar over smaken en kleuren… Bij een objectieve beoordeling, kan men zich zeker kritisch uitlaten over het feit dat er geen plaats is voorzien voor de naam van het transportbedrijf. De ruimte onder de voorruit wordt immers ingenomen door het logo van het Scandinavische merk.

De cabine is hoekiger dan bij de voorganger (de A-stijl werd hertekend), maar straalt evenwel toch een zekere dynamiek uit, ook al dankzij de ronding van het dak en de invallende lijnen van de deuren. Ook de achteruitkijkspiegels verdienen een positieve beoordeling, zowel voor esthetiek als voor functionaliteit: het zijdelings zicht is een pak verbeterd. De behuizing werd weggelaten, waardoor enkel nog de ultradunne spiegelarmen overblijven. Ondanks de beduidend hogere cabinevloer verloopt het betreden van de cabine door middel van drie opstaptreden, en dus geen vier.

Hoewel het designerteam van Volvo met een wit blad is begonnen, komt men uiteindelijk tot de vaststelling dat het voertuig de (goede) eigenschappen van zijn voorganger heeft behouden. Men herkent onmiddellijk de contouren van een FH, en dit in een modern jasje.

Aan boord. Van zodra men aan boord klimt van de nieuwe Zweedse mastodont, krijgt men een gevoel van intens genot. Het doet min of meer denken aan het luxegevoel dat men overhoudt als men een grote Zweedse… hotelkamer binnenstapt! De combinatie van de lichte tinten van de bekleding en de sombere kleuren van het instrumentenbord, geven een echt fraai cachet aan de cabine. We kunnen evenmin afbreuk doen aan de afwerking van het geheel: de gebruikte materialen zijn van hoogstaande kwaliteit (geen sprake van hard kunststof) en de indeling van de cabine doet denken aan het interieur van een… Audi.

Wanneer men plaatsneemt achter het stuur, krijgt men een aangename werkomgeving voorgeschoteld. De grotere ramen ten opzichte van de vorige generatie bieden een fantastisch panoramisch zicht. Zoals reeds aangegeven wordt de zichtbaarheid niet meer belemmerd door de achteruitkijkspiegels en het rechtergedeelte van de werkomgeving is manifest gericht op de bestuurder. Het is duidelijk dat men goed geïnspireerd was aan de tekentafel. Bij de plaatsing van de verschillende bedieningsknoppen stond de logica centraal. De belangrijkste knoppen bevinden zich op het centrale gedeelte, terwijl de minder gangbare links en rechts van de bestuurder zijn aangebracht.

De afstelmogelijkheden van zowel het stuur als de stuurkolom zijn bepaald indrukwekkend. De veelzijdigheid van het stuur in combinatie met de comfortabele stoel zorgt ervoor dat de chauffeur vanuit een ideale houding zijn werk kan aanvatten. Het moet gezegd dat de Zweden echt wel uitblinken op dit vlak, niet alleen in de vrachtwagen- maar ook in de autobranche. De vrachtwagenbestuurder beschikt dus over al het mogelijke comfort. Hetzelfde kan jammer genoeg niet gezegd worden van zijn passagier. Door de inrichting van de cabine wordt een groot gedeelte van zijn beenruimte weggenomen. De opbergmogelijkheden zijn ruimschoots aanwezig – meer dan bij de vorige generatie – en zijn bovendien heel praktisch en evenwichtig verdeeld. De chauffeur kan na zijn dagtaak voluit genieten van een verkwikkende nachtrust dankzij een comfortabele matras, die in hoogte verstelbaar is. Ideaal dus om de TRANSPORT MANAGEMENT te lezen of om naar TRANSPORT TV te kijken…

Reikhalzend uitkijken naar onze Belgische wegen!

Rij-indrukken. De afgelopen 20 jaar was de FH een echt succesverhaal, en dat is zeker geen toeval. Het is het resultaat van twee decennia van kwaliteitsinjecties. De nieuwe FH breidt in alle rust een vervolg aan deze successtory, o.m. door een verbetering van het rijgedrag van het Zweedse vlaggenschip voor de lange afstand. De nieuwe ophanging en stuurinrichting zijn hier absoluut niet vreemd aan. De wegligging is merkbaar beter: bij het bochtenwerk moet er nauwelijks bijgestuurd worden en als chauffeur voel je dat de FH onverstoord het gewenste traject volgt.

Men kan zich de vraag stellen wat het effect is van onafhankelijke voorwielophanging,  een primeur in truckland, en tot nu toe enkel beschikbaar op personenwagens? Het antwoord op deze vraag moeten wij u voorlopig schuldig blijven, en wel omwille van twee redenen. In eerst instantie omdat de ophanging van de vorige generatie zich reeds meer dan voldoende van zijn taak kweet, en ten tweede omdat de Zweedse wegen in perfecte staat zijn. De invloed van een onafhankelijke ophanging kan pas echt tot zijn recht komen op een oneffen wegdek. Het wordt met andere afwachten wat de nieuwe technologie in zijn mars zal hebben op ons oude vertrouwde testtraject! Nooit gedacht dat we zo zouden uitkijken naar een ritje op de lekker oneffen Belgische wegen…

Dan is er nog de aandrijflijn. De D13-motor, een zes cilinder in lijn 13 liter-exemplaar, is beschikbaar in vermogens van 420, 460, 500 en 540 pk. In combinatie met een state-of-the-art geautomatiseerde I-Shift versnellingsbak, kunnen we aan de slag met een ongeëvenaarde soepele en stille krachtbron. Het voertuig kan pas echt op automatische piloot rijden dankzij de fonkelnieuwe I-See technologie, die ongetwijfeld in de smaak zal vallen bij de doorgewinterde Volvo-klant. De technologie in kwestie is gekoppeld aan de I-Shift en is in staat om een eerder afgelegd traject te ‘herkennen’. Op basis hiervan worden het schakel-, accelaratie- en remgedrag automatisch geregeld. Hierbij staat brandstofbesparing centraal (volgens Volvo kan het gaan om een daling van 5%), en wordt er maximaal gebruik gemaakt van de ‘vrijloopfunctie’. Om maar te zeggen dat de techniek niet stilstaat.

28/12/2012
Tags:
Recent news

More news >>