Interview Pierre Hermant (FEBIAC): “Het 91ste salon kondigt zich feestelijk aan”

Interview Pierre Hermant (FEBIAC): “Het 91ste salon kondigt zich feestelijk aan”

Op 10 januari zal Pierre Hermant, Directeur Generaal Salon bij Febiac, het 91ste Salon voor Lichte Bedrijfs-, Vrijetijdsvoertuigen en Moto’s plechtig openen. Het ziet er meer dan ooit naar uit dat de term ‘Klein Salon’ voor deze editie absoluut niet op zijn plaats is. De tentoonstellingsruimte van Brussels Expo zal namelijk het toneel zijn van een ongeziene diversiteit. Het wordt een modern en niet te missen evenement in ons land. De sector kijkt er alvast meer dan hoopvol naar uit.

Tussen 2009 en 2011 steeg het bezoekersaantal met 10%. Beursorganisator Febiac hoopt deze lijn te kunnen doortrekken en rekent op zo’n 320 à 380.000 bezoekers. In de loop van de afgelopen maanden werden zo maar eventjes 16 grote beurzen uit de kalender geschrapt. Febiac weigerde mee te gaan in deze negatieve trend en zette hardnekkig door. Aan de hand van een proactieve ingesteldheid willen de organisatoren de donkere wolken boven de autosector doorprikken.

VAN Management: U heeft er duidelijk veel vertrouwen in?

Pierre Hermant: “Ik gaf reeds aan dat het er veelbelovend uitziet. De paleizen zijn al geruime tijd volzet en alle toonaangevende merken zullen er zijn. En dan heb ik het niet alleen over de autobranche, maar ook over de bedrijfswagens, vrachtwagens en moto’s. Het feit dat alle grote jongens present tekenen, geeft ons veel vertrouwen. Het Salon van Brussel wordt steeds groter en de markt heeft er behoefte aan.”

VM: Is het niet een beetje tegenstrijdig om van een ‘Klein Salon’ te praten?

Pierre Hermant: Het is meer dan tegenstrijdig! Het Salon zal namelijk een toonbeeld zijn van variatie en diversiteit. En eigenlijk moeten we over salons in het meervoud spreken, want Brussels Expo zal maar liefst onderdak bieden aan zeven verschillende beurzen. De hoofdbrok wordt vanzelfsprekend uitgemaakt door de bedrijfsvoertuigen, de vrijetijdsvoertuigen en de moto’s. Maar er is ook een belangrijke rol weggelegd voor de vrachtwagens en trekkers. Ook hier ben ik bijzonder trots dat alle grote merken hebben ingeschreven. 2013 zal bovendien ook de grote terugkeer zijn van de fietsen. Ten slotte hebben we ook plaats en ruimte voorzien voor de lichte luchtvaart, dreamcars, sportwagens en luxewagens.

VM: Naar aanleiding van de persconferentie hebben we begrepen dat dit alles behalve een statisch Salon zal zijn…

Pierre Hermant: “Om over een geslaagd Salon te kunnen praten, moet je als organisator in staat zijn om alle zintuigen van de bezoekers te prikkelen. Deze bezoekers zullen dan ook van een ruim aanbod aan interactieve animaties kunnen genieten. We vieren de grote comeback van de 4×4 piste en ook voor de elektrische voertuigen worden er demonstraties voorzien. En de motofanatici zullen ook ruimschoots aan hun trekken komen met verschillende shows van stuntpiloten en trialspecialisten, zonder de waaghalzen van de zogenaamde Crazy Ball te vergeten.”

VM: Het Brusselse Salon is per definitie ook een verkoopsalon. Is dit een voordeel in de huidige context?

Pierre Hermant: “Het is voor iedereen duidelijk dat de economie momenteel voor geen meter loopt. Dit zie je gewoon aan de verkoopcijfers van de personenwagens en de bedrijfsvoertuigen. Vooral de zware bedrijfsvoertuigen krijgen rake klappen. In deze tak hebben we het over een daling met double digits. Aan de andere kant stellen we jaarlijks vast dat tot 25% van de gerealiseerde verkopen tijdens het salon plaatsvindt. Het is een zeer aantrekkelijke formule voor de constructeurs, en zeker in het huidige klimaat. De aantrekkingskracht van de beurs wordt overigens ook weerspiegeld in het commercieel beleid. Het succes van het salon is moeilijk te verklaren. Ik denk dat het voor een stuk ingebakken zit in onze cultuur. Het is ook een typisch Belgisch fenomeen. Dit kan gedeeltelijk verklaard worden door de beperkte oppervlakte van ons land. Brussel ligt voor elke Belgische bezoeker op maximaal anderhalf uur rijden. Bovendien is de Belg ook een onvervalste beursganger. Hij houdt ervan om een compleet overzicht te krijgen van alles wat er op de markt te verkrijgen is, en op basis daarvan maakt hij een keuze. En de merken spelen hier handig op in. En dan zijn er uiteraard ook nog de talrijke hostesses. En ze komen niet alleen als decorvulling. Voor hen is een belangrijke rol weggelegd in het informeren en begeleiden van de potentials.”

VM: U houdt ook vast aan het concept van de E-Card…

Pierre Hermant: “Uiteraard. Met de ontwikkeling van dit concept hebben wij destijds voor een wereldprimeur gezorgd. De bezoeker kan op elke stand en op een mum van tijd alle interessante informatie op digitale wijze vergaren. Het is een absolute voltreffer omdat het een goedkope en ecologisch verantwoorde manier van werken is. Vorig jaar leverde dit een besparing van 30 ton papier op. Dankzij dit systeem kunnen bezoekers deelnemen aan bepaalde wedstrijden en animaties. Aan de hand hiervan, kunnen ze ook opmerkingen e.d. posten op de sociale netwerksites. Ook voor ons is het een nuttig instrument omdat het ons de mogelijkheid biedt om naar de gedragingen en de interesses van de bezoekers te peilen. Op basis hiervan kunnen we bepaalde conclusies trekken, die we vervolgens aan de diverse marktspelers kunnen overmaken. We zijn trouwens van plan om de opslagcapaciteit met 50% te verhogen.“

VM: Welke troeven gooit u op tafel om de professionele klanten te lokken?

Pierre Hermant: “Voor een zelfstandige speelt vooral het tijdsaspect een belangrijke rol. Tijdens het Salon krijgt hij de mogelijkheid om het volledige spectrum te aanschouwen. Er wordt tevens een speciale ruimte ingericht die is voorbehouden aan carrosseriebedrijven en aan bedrijven die gespecialiseerd zijn in de belettering van voertuigen. Zo krijgt de potential onmiddellijk een inzicht over de manier waarop hij zijn voertuig kan personaliseren. Tenslotte biedt het Salon een globale visie van alle types  voertuigen, gaande van stads- tot vrachtwagens. De klant in kwestie vindt er met andere woorden zowel een vrachtwagen voor zijn leveringen, als een stadswagen voor zijn commercieel team.

VM: U streeft ernaar om van het beursbezoek een familiegebeuren te maken?

Pierre Hermant: “Absoluut! Voor de kinderen is het vaak een leuke belevenis… tot het moment dat mama en papa in gesprek zijn met de verkoper. Hier zijn we op voorbereid. Voor de kinderen is er een speelstad voorzien waar ze lekker kunnen ravotten terwijl de ouders de beurs in alle rust kunnen bezoeken. Voor de inrichting van deze speelstad heb ik een beroep gedaan op mijn eigen kinderen. Ik kan je verzekeren dat de kleinsten zich niet zullen vervelen!

VM: Tijdens het Salon van 2013 lossen de tentoonstellingen elkaar af?

Pierre Hermant: “De paleizen waar Truck & Transport doorgaat, sluiten hun deuren op 14 januari. Deze ruimte gaat op 17 januari opnieuw open voor het publiek, die er van zo’n 50 Dreamcars zal kunnen genieten. Ze zullen er zich kunnen vergapen aan de meest tot de verbeelding sprekende bolides. Voor dit salon moeten de bezoekers zo’n € 7 extra betalen. De opbrengst van deze tentoonstelling wordt integraal doorgestort naar Make a Wish.

VM: En wat mogen we van het Autosalon 2013 verwachten?

Pierre Hermant: “Wat we er altijd van mogen verwachten. Het grote feest van de automobielsector is ons land, waar kwaliteit, verkoop en doelgerichte informatie hand in hand gaan.“

28/12/2012
Recent news

More news >>