Crawfords Safetydock dekt alle risico’s bij het laden en lossen

Crawfords Safetydock dekt alle risico’s bij het laden en lossen

We lezen of horen het nauwelijks in de pers, maar het aantal ongevallen op laad- en loskades vormt wel degelijk een probleem waar veel transport- en logistieke bedrijven mee worstelen. In oktober viel er bij Schenker in Waregem nog een dodelijk slachtoffer te betreuren, en dat ondanks de aanwezige veiligheidsvoorzieningen. Bestaat er dan helemaal geen waterdichte oplossing die alle risico’s dekt? Bij Crawford menen ze van wel.

Crawford, dat sinds vorig jaar deel uitmaakt van de Zweedse ASSA ABLOY-groep, heeft de voorbije jaren hard gewerkt aan een nieuw veiligheidssysteem, waarmee het bedrijf zijn expertise op vlak van laad- en lossystemen wil benadrukken. Sales & Marketing Manager Johan Bohy: “Veel mensen associëren Crawford meteen met industriële en zelfs residentiële poorten, terwijl we ons net willen profileren als een bedrijf dat de hele loskade van a tot z inricht. Veiligheid in de laad- en loszone is zowel voor ons als voor verladers en transporteurs een belangrijk gegeven, en dus was de ontwikkeling van ons Safetydock-systeem, als aanvulling op ons bestaande productgamma,  slechts een kwestie van tijd.”

Automatisch = veiliger?

Het Safetydock-systeem bestaat concreet uit een fysieke unit die de oplegger tot op zijn finale positie brengt, en wordt aangestuurd door een elektronisch unit die via sensoren de laad- en loszone permanent in de gaten houdt. “Het is een soort automatische piloot die het hele dockingproces in goede banen leidt”, vult Marketing Coordinator Pieter Deprouw aan. “Van zodra het achterste wiel van de oplegger het Safetydock-systeem aantikt, wordt de wielklem automatisch geactiveerd. Vanaf dit punt hoeft de chauffeur enkel nog zijn voertuig in neutraal te zetten en neemt de Safetydock het aandocken volledig over.”

 “We beweren helemaal niet dat automatisch aandocken vanzelfsprekend ook veiliger aandocken betekent”, gaat collega Johan Bohy verder. “Daarom is het Safetydock-systeem ook uitgerust met een aantal sensoren die het dockingproces meteen onderbreken wanneer iemand geklemd dreigt te raken tussen de oplegger en de loskade. Daarnaast blijft de poort zelf ook gesloten tot de oplegger tegen de buffer geparkeerd staat. Nadien wordt de poort half geopend en schuift de dock leveller in de oplegger. Pas dan gaat de poort helemaal open zodat het laden of lossen kan beginnen.”

BASF als pionier

De ontwikkeling van het Safetydock-systeem is gestoeld op de (overigens uiterst stringente) Franse regelgeving omtrent laden en lossen. Hoewel de reglementeringen in ons land beduidend minder strikt zijn, verwacht Bohy volgend jaar wel al een twintigtal bedrijven over de streep te trekken. “Het succes van het Safetydock-systeem zal niet zozeer afhangen van wettelijke verplichtingen, maar des te meer van lagere verzekeringspremies die de verzekeraars zullen toepassen. Vorig jaar tijdens PROLOGISTICS hebben we gemerkt dat de interesse vanuit die hoek zeer groot is, het is dus ook de bedoeling dat we binnenkort gaan samenzitten met de verschillende verzekeringsmaatschappijen.”

De chemiereus BASF hoefde alvast niet langer te wachten op lagere verzekeringspremies. In de optiek “ieder ongeval is er één te veel” liet het bedrijf al vier Safetydock-systemen installeren op zijn site in Ham. We vrezen of het uitblijven van ongevallen bij BASF ook in de algemene bladen zal verschijnen, maar bij deze hebben wij alvast onze duit in het zakje gedaan.

11/12/2012
Tags:
Recent news

More news >>