Wijngaard Natie zet DAF CF 85 in op All Weather Terminal

Wijngaard Natie zet DAF CF 85 in op All Weather Terminal

Truck Trading Antwerpen leverde onlangs zes DAF CF85 aan de groep Wijngaard Natie. Het is voor het eerst dat de ijzer- en staalspecialist kiest voor een nieuwe DAF. Dat de DAF CF85 ATe met 460 pk zijn intrede doet op de terreinen rond de All Weather Terminal (AWT) van Wijngaard Natie is vooral te danken aan de onderhoudsresultaten van DAF. 

Wijngaard Natie dankt zijn naam niet aan handel in wijn uit het verleden, zoals men zou kunnen vermoeden. De oorsprong van de naam gaat terug naar de straat waar alles begon in 1864, de Wijngaardstraat. De natie evolueerde van een stukgoednatie naar een geïntegreerde logistieke dienstverlener en richt zich op gespecialiseerde goederenstromen zoals ijzer en staal, chemische producten en project materiaal.

Vandaag beschikt Wijngaard Natie op de 35 hectare grote site eveneens over een afdeling waar men stalen coils snijdt en tot platen verwerkt. Naast de 3.500 m² grote AWT beschikt men in totaal over 100.000 m² magazijnruimte aan de Vrieskaai in de Antwerpse haven. Op Linkeroever is Wijngaard Natie eveneens vertegenwoordigd, met 38.000 m² magazijnruimte en nog 15.000 bijkomende vierkante meter uitbreidingspotentieel.

De transportafdeling is gespecialiseerd in haventransport. Het gaat hierbij zowel om containers als conventioneel vervoer. “Daarnaast doen wij ook internationaal en nationaal vervoer van containers. Verder zorgen wij er ook voor dat inkomende lading naar andere kaaien wordt vervoerd, van waaruit die geëxporteerd wordt”, opent Karl Garmyn, General Manager van de transportafdeling van Wijngaard Natie. Hij voegt er meteen aan toe dat het internationale huiftransport bevracht wordt via de eigen logistieke afdeling van Wijngaard Natie.

Aangezien het meeste transport zich eerder in en rond de haven afspeelt, kiest Wijngaard Natie voor de DAF CF85 ATe met 460 pk in plaats van een XF105. “Die is toch meer internationaal gericht”, vertelt Karl Garmyn. Dat Wijngaard Natie nu voor het eerst voor nieuwe DAF trucks kiest, heeft te maken met de ervaringen met DAF vrachtwagens die via overnames in de vloot terechtkwamen. “De DAF CF85 is een truck die vooral op het vlak van het onderhoud een goede vrachtwagen is. En dan druk ik me nog zacht uit”, gaat Karl Garmyn verder.

Wijngaard Natie staat zelf in voor het onderhoud van de eigen vloot. Het echte technische gedeelte laat men aan Truck Trading Antwerpen over, maar remschijven, filters of olie vervangen doet men zelf. “Wij maken ook gebruik van het TRP onderdelenprogramma van DAF. Een systeem waar we bijzonder tevreden over zijn”, aldus nog Karl Garmyn.

Wijngaard Natie heeft de laatste jaren zijn vloot wat ingekrompen. “Het gebrek aan goede chauffeurs noopte ons ertoe om met meer onderaannemers te werken. Al is het voor ons daarbij wel belangrijk dat zij uitsluitend voor ons rijden. Op die manier beschikken we over een evenwichtig pakket eigen wagens en onderaannemers.

Eén van die onderaannemers, Carjotrans, kocht vorig jaar al vijf nieuwe DAF CF85 met ATe-technologie aan boord en aangezien wij ook voor het onderhoud van deze trucks instaan, konden we al proeven van de kwaliteit en onderhoudsvriendelijkheid van deze trucks. En de vinger aan de pols houden bij de uitstekende verbruiksresultaten van deze truck”, legt Karl Garmyn uit.

Wijngaard Natie lost en laadt hoofdzakelijk ijzer en staal in de Antwerpse haven. Het beschikt hiervoor sinds enkele jaren over een hypergespecialiseerde installatie, waarbij het ijzer en staal droog geladen en gelost kan worden. “Onze All Weather Terminal is nog altijd een unicum in Antwerpen en ook in de rest van Europa blijft het een zeldzaamheid”, zegt Gery Stragier, Managing Director van Wijngaard Natie.

AWT, wat eigenlijk simpel gezegd neerkomt op een volledige of gedeeltelijke overkapping van het dok, waarin een volledig schip kan binnenvaren, zorgt ervoor dat Wijngaard Natie voortaan kan voldoen aan de steeds hogere kwaliteitseisen van de staalindustrie.

“Zij eisen dat bepaalde staalsoorten niet meer met vocht in aanraking komen. Wij lossen dat staal in de AWT en laden het opnieuw richting één van de andere dergelijke installaties in Europa, waarmee wij trouwens nauw samenwerken”, verduidelijkt Gery Stragier. Het gaat hier om twee overdekte terminals in Rotterdam, drie in Amsterdam en één in het Engelse Goole, het Finse Kokkola, het in Spanje gelegen Marin en het Zwitserse Bazel.

Met de bouw van de AWT en de omliggende terreinen en magazijnen was destijds een investering van 55 miljoen euro gemoeid. Het was echter een onvermijdelijke investering indien Wijngaard Natie zijn marktpositie als staalspecialist wou blijven behouden. Momenteel ligt er gemiddeld zowat 100.000 ton staal op de kaaien bij Wijngaard Natie. “Uiteraard gaat het niet allemaal om staal dat niet nat mag worden, zodat we ook nog veel in open lucht kunnen opslaan”, concludeert Gery Stragier.

10/12/2012
Recent news

More news >>