Veldtest euroFOT bevestigt positief effect van MAN’s elektronische bestuurdersondersteuningssystemen in verkeerssituaties

Veldtest euroFOT bevestigt positief effect van MAN’s elektronische bestuurdersondersteuningssystemen in verkeerssituaties

De veldtest toonde aan dat MAN’s bestuurdersondersteuningssystemen niet alleen de veiligheid in het dagelijks verkeer vergroten, maar ook het brandstofverbruik positief beïnvloeden.

Met het afstandsgeregelde snelheidsregelsysteem (ACC) verbruikten de vrachtwagens gemiddeld bijna twee procent minder dieselbrandstof tijdens de test. MAN nam met in totaal 57 vrachtwagens van 21 transportondernemingen deel aan het vier jaar durende onderzoeksproject. De vrachtwagens, die tijdens het vervoer over lange afstanden in Europa werden getest, waren uitgerust met het afstandsgeregelde snelheidsregelsysteem en de rijbaanassistent (LGS) van MAN.

Na afloop van de veldtest in juni van dit jaar hadden ze meer dan 7,5 miljoen kilometer afgelegd. Onderzocht werd de effectiviteit van elektronische bestuurdersondersteuningssystemen in het wegverkeer met betrekking tot veiligheid, milieu, benutting en acceptatie door de chauffeurs. De test bestond uit drie fasen: na de specificatiefase en het proefdraaien begon de zestien maanden durende veldtest. In deze fase werd een analyse van het rijgedrag verricht, eerst zonder ondersteuningssystemen en daarna met het afstandsgeregelde snelheidsregelsysteem en de rijbaanassistent.

Er werd ook informatie verzameld over de subjectieve ervaring van de chauffeurs, die inzicht gaf in de invloed en bruikbaarheid van de systemen in het dagelijks werk. De veldtest werd afgesloten met een effectanalyse.

29/11/2012
Recent news

More news >>