Sascha Paasche (Daimler) beoogt strategische samenwerking met Renault… en Volkswagen

Sascha Paasche (Daimler) beoogt strategische samenwerking met Renault… en Volkswagen

De Mercedes Citan rolde zoals verwacht veelvuldig over de tongen in de indrukwekkende beurshallen van de IAA. Als eerste vrucht van de samenwerking tussen Daimler en de Renault-Nissan-alliantie deed de kleine Citan een hoop vragen rijzen rond de strategische samenwerkingen die Daimler de komende jaren op poten wil zetten. VAN Management speelde ze meteen door aan Sascha Paasche, Head of Development bij Mercedes-Benz Vans.

VAN Management: Zeven jaar geleden verdween de Mercedes Vaneo via een achterpoortje van het toneel. Nu de Citan via de grote poort wordt binnengeleid, creëren jullie wel hoge verwachtingen…

Sascha Paasche: “Dat klopt, maar we hebben er ook alle vertrouwen in dat onze Citan die verwachtingen zal inlossen. Daar waar de bedrijfsvoertuigenversie van de Vaneo slechts een derivaat was van een gewone personenwagen, is de Citan een échte bestelwagen die vanaf dag 1 als dusdanig ontworpen is. Hij zal ook gecommercialiseerd worden als een echt bedrijfsvoertuig,  waarbij we sterk de nadruk zullen leggen op de Total Cost of Ownership (TCO), die quasi onklopbaar is in zijn segment. Daarnaast willen we ook duidelijk stellen dat de Citan meer is dan een verbouwde Renault Kangoo: zowel de ophanging als het interieur werden aangepast, met de bedoeling het typische Mercedes-gevoel van onze andere modellen te enten op de Citan.”

VM: De Renault Kangoo is op zijn beurt al een tijdje op de markt. Zijn er al afspraken gemaakt rond de eventuele opvolger van de Kangoo/Citan?

Paasche: “De gesprekken rond de opvolger van de Kangoo en de Citan zijn aan de gang, maar zitten nog in een heel vroeg stadium. Ik kan enkel zeggen dat er een facelift op komst is van de Renault Kangoo, met een aantal minieme verbeteringen die reeds in de Citan aanwezig zijn. Hoe onze samenwerking er op langere termijn zal uitzien, is nog koffiedik kijken. Het is alleszins de bedoeling om de volgende generatie Citan in samenspraak met Renault te ontwikkelen, zodat we als evenwaardige partners het ontwikkelingsproces kunnen doorlopen.”

VM: Blijft de samenwerking met Renault-Nissan beperkt tot de Mercedes Citan, of mogen we nog meer synergieën verwachten?

Paasche: “Alle constructeurs zijn momenteel op zoek naar mogelijke synergieën om hun ontwikkelings- en productiekosten onder controle te houden. Om rendabel te blijven, heb je nu eenmaal volume nodig. Dat is ook de reden waarom we voor de volgende generatie Vito/Viano gebruik zullen maken van gedeelde motortechnologie. Ook met Volkswagen, waarmee we nu samen de Sprinter en Crafter produceren, hopen we onze samenwerking nog verder te kunnen uitbreiden.”

VM: In 2016 eindigt het huidige samenwerkingsakkoord met Volkswagen. Het is een publiek geheim dat ook MAN, inmiddels dochter van de VW-groep, wel brood ziet in het bestelwagensegment…

Paasche: “Op de site in Düsseldorf bouwt Daimler momenteel zo’n 40.000 Volkswagen Crafters per jaar. Die samenwerking met Volkswagen loopt al jaren op wieltjes. Wat ons betreft bijft de deur ook na 2016 wagenwijd openstaan, zodat we de broodnodige volumes  kunnen blijven halen.”

22/11/2012
Recent news

More news >>