Isotopes Services International: “Bijdragen aan de professionalisering van onze sector”

Isotopes Services International: “Bijdragen aan de professionalisering van onze sector”

Toen Serge Goossens, de huidige afgevaardigd bestuurder van Isotopes Services International een dertigtal jaar geleden als zelfstandig chauffeur zijn eigen transportfirma oprichtte, ging hij meteen op zoek naar een sector om zich in te specialiseren en zo zijn klanten meerwaarde te bieden. De keuze viel op het transport van radioactieve producten, destijds een weinig bekende sector die hij mee professionaliseerde alvorens uit te breiden naar het vervoer van medische producten onder gecontroleerde temperatuur.

“De evoluties in de sector van de medische producten zijn overvloedig en volgend elkaar snel op,” zegt AnneMarie Vandevordt, die sinds een vijftiental jaar vlootverantwoordelijke is. “Ons dienstenaanbod volgt de trends en we hebben dus ook logistieke diensten ontwikkeld. Momenteel bieden we een distributiedienst aan in België en Luxemburg, regelmatige transporten naar de belangrijkste Europese markten alsook specifieke missies zoals luchttransport waarvoor we met SDV een kantoor delen op Brucargo (Zaventem). Dit luchttransport vertegenwoordigt ongeveer 10% van onze activiteiten.”

De logistieke diensten zoals het voorbereiden van bestellingen vertrekkende van volledige loten worden gepresteerd op de zetel van de onderneming, in een depot van om en bij de 1.300 m² verdeeld over drie temperatuurzones. “We stellen 80 mensen te werk, waaronder een vijftigtal chauffeurs,” vervolgt de wagenparkbeheerder. Het wagenpark van Isotopes Services International telt ongeveer 45 voertuigen, stuk voor stuk van het merk Mercedes-Benz, waaronder een tiental bakwagens Atego en Actros die uitgerust zijn met een koelgroep, alsook een trekker met oplegger. “In België werken we ook met een aantal onderaannemers die streng geselecteerd worden en waarmee we een langetermijnovereenkomst sluiten. We onderwerpen ze regelmatig aan audits, om er zeker van te zijn dat ze diensten leveren die beantwoorden aan dezelfde standaarden als de onze. We beschikken ook over een netwerk van partners in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland, die distributieopdrachten uitvoeren die we hen toevertrouwen.”

Voertuigen op maat

De overige voertuigen zijn lichte bedrijfsvoertuigen, vooral Mercedes-Benz Sprinter, in verschillende configuraties (bestelwagen of chassis-cabine, met rijbewijs B of C) en enkele Vito’s. Voorheen had het bedrijf kleinere bestelwagens maar die toonden zich weinig flexibel en werden na verloop van tijd dan ook vervangen door grotere voertuigen. “Omdat de producten die we vervoeren onderworpen zijn aan heel wat reglementeringen, kopen we bij de concessiehouder basisvoertuigen die we dan gaandeweg aanpassen tot ze beantwoorden aan onze noden. Enkele bestelwagens zijn zo uitgerust met een laadschot in lood tussen de cabine en de laadruimte, zodat onze chauffeurs in perfecte veiligheid kunnen werken. In sommige gevallen kan de dikte van de loden wand oplopen tot 10mm. Elke chauffeur beschikt over een ADR-kit die bestaat uit een masker, een zaklamp, bevestigingshaken, handschoenen, plastic zakken en alle nodige goedkeuringen (ADR-certificaat Klasse C). Voor de veiligheid van de goederen die we vervoeren rusten we de zij- en achterdeuren van onze voertuigen uit met alarmschakelaars.

“We denken ook aan het comfort van onze chauffeurs, we verwachten immers veel van hen, aangezien ze onze klanten moeten bedienen voor de ochtendfiles en dus voor dag en dauw moeten vertrekken op onze zetel. Elk voertuig is dan ook uitgerust met comfortzetels en airconditioning. Bij de vrachtwagens voorzien we ook een extra opstaptrede.” Wat de meer klassieke uitrusting betreft, kunnen we de de versterkte vooras noemen op onze voertuigen en een dubbel ophangingssysteem, dat de slijtage van de banden helpt verminderen. Elke bestuurder heeft ook een nationale tankkaart, aangezien Isotopes International Services om veiligheidsredenen geen pomp mag installeren op zijn terreinen.

Onboard modules

Drie jaar geleden besliste Isotopes Services International om het telematicasysteem van zijn voertuigen te vernieuwen en koos daarbij voor de onboard modules van Transics. “Het systeem dat ons voorgesteld werd was makkelijk combineerbaar met onze bestaande software, met name de opvolging en beheersing van de temperatuur, en het liet ons toe om redelijk ver te gaan in de administratieve vereenvoudiging, zowel op het vlak van facturatie (beheersing van de wachttijden) als het personeel (loonberekening).” De gegevens die door de onboard-module verzameld werden, worden ook gebruikt voor de planning en opvolging van de technische interventies van het voertuig. “Gezien onze specifieke opdrachten is het voor ons niet mogelijk om het voertuig ‘s ochtends bij de garage binnen te brengen en een vervangvoertuig te gebruiken om de ronde af te werken,” vertelt Anne Marie Vandevordt. “Als een voertuig geïmmobiliseerd wordt, moet dat op het meest opportune moment gebeuren.” De verzekerings- en toelatingsgegevens, alsook de technische controles worden eveneens opgevolgd via de telematica.

De voertuigen en de verschillende uitrustingen worden gefinancierd met contracten voor financiële leasing. Voor de lichte bedrijfsvoertuigen loopt de financiering over een periode van 36 maanden, waarna het voertuig dat vaak al 360.000 kilometer op de teller heeft, aangekocht wordt als het nog in goede staat is. “Onze nieuwe trekker plannen we te gebruiken tot hij een kilometerstand heeft van een miljoen kilometer, waarbij de de impact bestuderen van deze verlenging van de levensduur op  de total cost of ownership van het voertuig.”

“In de meeste gevallen hebben de producten die we transporteren een korte levensduur. Hoe korter die levensduur, hoe hoger de waarde van de producten. Just-in-time is dus meer dan een werkwijze voor ons, het is een must! Het is ondenkbaar om gespecialiseerde dokters en hun patiënten te laten wachten in het ziekenhuis,” besluit de wagenparkbeheerder. “Alle onderdelen van onze voertuigen worden dan ook gedekt door een onderhoudscontract, van het voertuig zelf tot de koelgroep (via Thermoking) maar ook de banden en de laadklep. Het zijn kostelijke contracten maar dat is de prijs van een kwaliteitsservice.” In de toekomst wil het Mechelse bedrijf zijn vloot aanpassen aan de huidige milieuverwachtingen. Het gebruik van alternatieve brandstoffen moet eerst onderworpen worden aan studies en specifieke goedkeuringen om de veiligheid van de transporten te garanderen.

22/11/2012
Recent news

More news >>