Chocolatiers bundelen stromen via Integrated Chocolates Platform van H. Essers

Chocolatiers bundelen stromen via Integrated Chocolates Platform van H. Essers

De chocolatiers Caluwé Artisan Chocolatier en Italo Suisse hebben een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend waarin ze zich engageren om hun volumes gezamenlijk te vervoeren naar retailers in de UK. Deze bundeling van transport leidt tot een substantiële verbetering van de benutting van de ingezette vrachtwagens. POM Antwerpen zette dit project op met financiële steun van Europa, het Vlaams Gewest en de provincie Antwerpen. TRI-VIZOR en H.Essers treden respectievelijk op als ‘regisseur’ en logistiek operator.

Het ICP (Integrated Chocolates Platform – ICP) van H.Essers is een voorbeeld van slimme logistiek. Via de integratie van logistieke diensten ontstaan schaalvoordelen. Dit laat de kleine en middelgrote chocolatiers toe om ook op vlak van logistiek topkwaliteit af te leveren. Zo kan het ICP bijdragen tot een verdere versterking en verankering van een kwaliteitsproduct, namelijk de Belgische chocolade. De chocolatiers Caluwé Artisan Chocolatier en Italo Suisse hebben als eersten een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend waarin ze zich engageren om hun volumes gezamenlijk te vervoeren naar de top vijf retailers in de UK. 

Er wordt een regelmatige en klokvaste dienst opgezet startend met 3 trucks per week. Er zijn afspraken gemaakt rond de verdeling van de truckcapaciteit. Voor het vervoer maakt logistiek dienstverlener H.Essers gebruik van de vervoerdiensten van eigen en externe transporteurs. TRI-VIZOR treedt op als orkestrator. “Voor ons is het vooral interessant dat we voor het volledige logistieke verhaal één aanspreekpunt krijgen en dat we ons transport zo ook op orde krijgen”, vertelt Koen Caluwé. “De vele deelladingen kunnen meeliften met de regelmatige busdienst. Zo kunnen we het veel duurdere groupagevervoer vermijden”, vult Kevin Hoorne van Italo Suisse aan.

De transportbundeling creëert zowel een verbetering in efficiëntie door een betere benutting van de ingezette vrachtwagens als een verbetering in service naar de klant (de retailer) door een hogere leverfrequentie. In plaats van een belevering van amper éénmaal per week, wordt nu voor de hoofdbestemmingen via de pilot shuttle een frequentie van driemaal per week gegarandeerd. Die verhoogde leverfrequentie laat de chocolatiers toe om samen met hun klanten, de retailers, te komen tot een lagere veiligheidsstock. “Via deze corridor kunnen we aan onze Belgische chocolatiers een slimme logistieke oplossing aanbieden die hen sterker maakt naar hun klanten, de retailers in de UK. Dit is redelijk eenvoudig vertaalbaar naar andere afzetgebieden”, vervolgt Luc Broos van POM Antwerpen.

Via simulaties werd aangetoond dat het totaal aantal trucks dat nodig is om het vervoer op de UK te realiseren, grosso modo kan gehalveerd worden. Vóór de bundeling werd met vrachtwagens met gemiddeld 13 paletten naar de UK gereden. Via de regelmatige shuttle dienst ambieert men alvast het dubbele per vrachtwagen. Voor de volumes die nu in de pilot worden ingebracht door de chocolatiers wordt door een betere benutting van truckcapaciteit en het al zo verminderen van de voertuigkilometers, bijna 100 ton CO2 eq. bespaard op jaarbasis! Een mooi voorbeeld van verduurzaming van transport…

16/11/2012
Tags:
Recent news

More news >>