Drie vragen aan Jean-Paul Gailly (DIV)

Drie vragen aan Jean-Paul Gailly (DIV)

VAN Management: Een tijd geleden waren er een heleboel technische problemen bij de DIV, waardoor het inschrijven van nieuwe voertuigen aanzienlijke vertraging opliep. Zijn die problemen inmiddels van de baan?

Jean-Paul Gailly: “Bij de overschakeling naar het DIV NEW-informaticasysteem zijn er inderdaad een aantal problemen opgedoken bij de zogeheten pre-immatriculaties, maar die zijn inmiddels allemaal opgelost. Wie zijn nummerplaat voortaan aanvraagt via één van de 8.000 makelaars of verzekeraars, krijgt zijn kenteken de dag nadien reeds toegestuurd. Dankzij de nieuwe applicatie beantwoordt de DIV voortaan aan de Europese eisen wat betreft de emissiegegevens voor voertuigen, maar komen we ook tegemoet aan de verwachtingen van de Gewesten inzake de laatste evoluties van onze autofiscaliteit. De nieuwe applicatie zal het op termijn mogelijk maken om een kruispuntdatabank van voertuigen te ontwikkelen waar verschillende instanties gebruik van zullen kunnen maken.”

VM: Het is opvallend hoeveel mensen nog steeds nutteloos naar het DIV-loket komen om hun kenteken aan te vragen.

Jean-Paul Gailly: “Het is inderdaad slechts in een beperkt aantal gevallen noodzakelijk om langs te gaan bij de DIV. 46 % van de mensen die zich komen aanbieden aan het loket, hadden hun aanvraag beter gedaan via Web-DIV. Dat komt overeen met 246.000 aanvragen via onze verschillende antennes, en nog eens 178.000 via de post. Gelukkig mist onze sensibilisatiecampagne haar doel niet: 75 % van de aanvragen gebeuren via het internet, wat uiteraard een gunstige invloed heeft op de workload van onze medewerkers.”

VM: Ondertussen hebben jullie ook een nieuw systeem klaar om de homologatie van omgebouwde voertuigen te automatiseren.

Jean-Paul Gailly: “Onze ontwikkelaars hebben een systeem uitgewerkt onder de naam eFast, dat tijdens de ontwikkelingsfase functioneert via een web interface. Een carrosseriebedrijf dat voorafgaand drie tot vier dossiers correct heeft ingevuld zal toegang krijgen tot het platform, waarin hij voortaan zijn dossier zelf zal kunnen aanmaken. De goedkeuringsprocedure  gebeurt dan automatisch en zou slechts een week in beslag nemen in plaats van meerdere maanden. Bij wijze van controle zullen we steekproeven nemen en indien we merken dat een carrosseriebouwer het systeem niet correct gebruikt, wordt hij van het I Fast systeem verbannen. Hij verliest dan meteen ook de winst van een snellere procedure.”

15/11/2012
Tags:
Recent news

More news >>