Herziening maten en gewichten zet ecocombi buitenspel

Herziening maten en gewichten zet ecocombi buitenspel

Vandaag werd er in de Europese Transportcommissie gestemd over de herziening van de maten en gewichten voor bedrijfsvoertuigen. Zoals het er nu naar uitziet – de ontwerptekst moet immers nog definitief goedgekeurd worden in de plenaire vergadering op 13 april – zal Europa het grensoverschrijdend vervoer voor ecocombi’s niet toelaten. Enkel voor aerodynamische toepassingen en voor het gebruik van alternatieve brandstoffen worden afwijkingen in lengte (+ 50 cm) en gewicht (+ 1 ton) toegestaan. De sector reageert ontgoocheld.

Transportfederatie Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV) was er vanochtend als de kippen bij om haar teleurstelling rond de stemming te uiten. TLV had graag gezien dat de lidstaten een grotere vrijheid kregen om af te wijken van de standaardgrenzen inzake maten en gewichten. “Het feit dat men vandaag niet naar Frankrijk kan met 44 ton, terwijl dit daar ook nationaal de nieuwe gewichtsgrens is, is voor velen een doorn in het oog”, vult Secretaris-Generaal Lode Verkinderen aan. Voor het gebruik van de 45’ container vroeg TLV een afwijking van 80 cm. Er werd echter slechts een afwijking van 15 cm toegestaan, waardoor dit vervoer naar de toekomst toe bemoeilijkt wordt.

Is er dan helemaal geen toekomst voor de ecocombi? Toch wel. Na de verkiezingen wordt de draad weer opgepikt en beraadt een nieuwe Commissie zich over de impact die de invoering van de ecocombi teweeg zou brengen. En zo wordt het dossier van de lange vrachtwagens op een zo mogelijk nog langere baan geschoven… 

 

 

18/03/2014
Tags:
Recent news

More news >>