Gert Snel: “Personeel wordt een gigantisch probleem”

Gert Snel: “Personeel wordt een gigantisch probleem”

Afgelopen jaar maakte Snel Logistic Solutions ingrijpende veranderingen door. Het managementteam werd vernieuwd en de interne organisatie herbekeken. “Als je efficiënt wil blijven werken, helpt het niet om af en toe de kaasschaaf boven te halen”, zegt Gert Snel. “Soms moet je jezelf heruitvinden. Wij hebben die oefening gemaakt, vanaf nul. Maar vandaag is onze organisatie klaar voor de toekomst!”

Gert Snel kwam in 1985 naar België in het zog van een grote klant, als de vijfde generatie van transportbedrijf G. Snel uit Woerden. In 1989 werd het Nederlandse bedrijf door de vierde generatie verkocht, tot Gert en zijn neef Peter het bedrijf in 2000 terug overnamen. Vandaag staan de twee nog steeds samen aan de leiding, vanuit het moederbedrijf in Deinze. Peter ontfermt zich over het technische luik, Gert vult hem aan waar nodig en houdt zich bezig met het commerciële aspect. Die tandem werkt, getuige de vele awards die de toonbank van de receptie sieren. Het bedrijf was onder andere Transporteur van het Jaar in 2011, het behaalde een Lean and Green Award van het VIL, en in 2012 ontving Gert Snel het Truckveilig-label uit handen van Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V).

“Wij hebben ons altijd gericht op transport én logistiek”, verklaart Gert Snel het mooie traject. “Daarin zat altijd onze toegevoegde waarde. Wij zijn er voor onze klanten vanaf de aankoop van de productie tot en met de levering van de afgewerkte goederen. Als je meer partners in dat proces betrekt, krijg je alleen maar meer ruis. Bovendien profiteren onze klanten van een scherpe kostenstructuur door alles aan één partij toe te vertrouwen.”

Naar een decentrale organisatie

Ondanks de vele onderscheidingen nam Gert Snel zijn organisatie het afgelopen anderhalf jaar danig onder loep. “Ik ben nooit tevreden, het kan altijd beter. Vooral op het vlak van efficiëntie en in de manier waarop we ons organiseren. Om weer enkele stappen verder te kunnen zetten, heb je soms verse troepen nodig. Vandaar de aanpassingen in het managementteam. Ook mijn rol als zaakvoerder evolueert. Ik ben 30 jaar bezig nu en kijk anders tegen bepaalde zaken aan. Als je efficiënt wil blijven werken, helpt het niet om af en toe de kaasschaaf boven te halen. Soms moet je jezelf heruitvinden. Wij hebben die oefening gemaakt, vanaf nul.”

Snel werkt sinds 1998 met een externe raad van bestuur. “Dat kan ik iedereen aanraden. Je wordt uitgedaagd om je eigen organisatie vanop een afstand te bekijken. Die mensen zijn bovendien erg alert voor structurele problemen.” De grootste verandering zit in de manier waarop het moederbedrijf in Deinze en de verschillende vestigingen – Ham (België), Weert (Nederland), Zilina (Slovakije) – aangestuurd worden. “Vroeger werden zowel het transport als de logistiek over heel de groep georganiseerd. Voortaan werken we met vestigingsmanagers die zich bezig houden met de operationele gang van zaken. Alleen HR en financiën worden centraal geregeld. Het managementteam bestaat uit zeven mensen en vijf personen als back-up. We hebben externe krachten aangeworven, via de klassieke kanalen, maar ook via LinkedIn. Vandaag is onze organisatie klaar voor de toekomst!”

Kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid

Snel Logistic Solutions focust in de eerste plaats op fast moving consumer goods. “70 % van onze business is just-in-time. Het waarborgen van kwaliteit vormt  dan ook een van onze hoofdbekommernissen. In 1996 behaalden we een ISO 9001-certificaat en sinds 2008 is onze hele organisatie ISO 22000-gecertificeerd, specifiek voor voedselveiligheidsmanagement. Dit jaar komt daar het milieucertificaat ISO 14001 nog bij.”

Ook qua veiligheid wil Snel een voortrekkersrol spelen. “Zowel op het vlak van goederen, mensen als voertuigen. Wij investeren in nagenoeg alle beschikbare technieken om de veiligheid te verhogen. Vorig jaar waren we hét uithangbord van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. Klanten moeten ons percipiëren als voorloper op het vlak van innovatie. Onze slogan Turning goods into better vat alles samen: wij helpen klanten om hun kosten te beperken. Onze ambitie is dat het eerste jaar van een nieuwe samenwerking het duurste is, omdat we stelselmatig de supply chain optimaliseren.”

Een derde kernwaarde van Gert Snel is duurzaamheid. Dat vertaalde zich recent in de Lean and Green Award. “Maar marketing en imago zijn slechts een deel van het verhaal”, stelt de zaakvoerder. “Ook persoonlijk voel ik me genoodzaakt om iets terug te doen. Als je elke week 100.000 liter diesel de lucht in blaast, kan je volgens mij niet anders. Maar dat gaat niet zomaar, je moet de wil en de passie hebben. Het brengt ook niet onmiddellijk op, maar het is absoluut een van onze USP’s. Onze sector kampt met een negatief imago en wij willen daar mee verandering in brengen.”

Onlangs investeerde het bedrijf in twee nieuwe Iveco Stralis Hi-Road-trekkers op LNG. “We willen onze CO2-uitstoot tegen 2016 met 23 % terugdringen. Deze investering past binnen die doelstelling. LNG is een ruim voorradige, laag belastte brandstof. Bovendien gaat het om een beproefde techniek waarbij amper roetdeeltjes vrijkomen. Helaas beschikt enkel Nederland over een uitgebouwde infrastructuur voor LNG. Daarom rijden de trucks vanuit onze vestiging in Weert. Deze zomer komt er nog een derde voertuig bij.”

Jaar van HR

In het verleden bood IT ontegensprekelijk het grootste onderscheidend potentieel voor transporteurs. Ook voor Snel. “Maar ondertussen zijn al onze belangrijkste concurrenten mee op dat vlak, dat is niet de reden dat klanten voor ons kiezen. De echte ruimte voor verbetering situeert zich ergens anders, met name bij het personeel. Daarom hebben we 2014 uitgeroepen tot het jaar van HR. Personeel vinden wordt een gigantisch probleem. De instroom ligt veel te laag, terwijl de uitstroom binnen enkele jaren enorm zal zijn. Ook het type chauffeur is door de jaren veranderd. Vroeger kon een chauffeur met een laag uurloon door hard te werken toch vrij veel geld verdienen. Dat gaat niet meer. Enerzijds door de toegenomen regelgeving, anderzijds doordat steeds meer mensen verder studeren. Zij zoeken andere carrièreperspectieven. Zo ontstaat er een enorm gat op de arbeidsmarkt.”

Die focus op HR is niet nieuw voor Gert Snel. “Wij zien chauffeurs als vertegenwoordigers van ons bedrijf. We investeren al jaren veel in opleiding. Tegen 2016 worden we verplicht om 35 uur per jaar opleiding te voorzien voor ons personeel, maar wij zitten vandaag al aan 28 uur. Die verplichting hoeft voor ons niet, dat is een evidentie. Dat moet ook, vrachtwagens zijn enorm veranderd en de tijdsdruk is sterk toegenomen. Een chauffeur moet permanent onherroepelijke beslissingen nemen.”

Een maand geleden startte Snel Logistic Solutions met een fitheidsprogramma voor alle medewerkers. “We hebben het personeel bevraagd over gewoontes op het vlak van beweging, voeding en slapen. Op basis daarvan heeft iedereen persoonlijk advies gekregen, dat elke week opgevolgd wordt. Zo willen we het ziektepercentage en het aantal ongelukken terugdringen. Want hoe fitter onze mensen zijn, hoe alerter ze achter het stuur zitten. Ook de dienstverlening gaat erop vooruit, want minder ziekte resulteert in een betrouwbaardere planning. Daarnaast worden we door het personeel gezien als een betere, zorgzame werkgever. Dat is iets waar ik continu in wil blijven investeren. Chauffeurs moeten weten dat het fijn is om voor ons te werken.”

Geen werkmails thuis

Zelf kreeg Gert Snel het advies zich voor te bereiden op een halve marathon. “Ik heb een trainingsschema ontvangen, maar deze week moest ik bij het eerste opvolgtelefoontje al toegeven dat ik er nog niet aan begonnen was. Dat wil ik volgende week niet opnieuw meemaken.” (lacht) Nochtans houdt Snel er een strikte scheiding op na tussen werk en privé. “Als ik op kantoor vertrek, ben ik ook echt weg. Ik lees geen werkmails en werk niet aan mijn pc thuis. Ik ben van het principe: als je op het bedrijf bent, moet je er 100 % zijn voor de zaak en vice versa. Als ik op zondag moet werken, kom ik naar kantoor. Tijdens mijn vakantie blijf ik bereikbaar, maar ik zal niet zelf om de haverklap bellen om te horen hoe het gaat. Ik heb twee kinderen van zeventien en negentien en wil niet het soort vader zijn die met de telefoon aan z’n oor naast zijn kinderen zit. Akkoord, ik zit in een luxepositie. Het bedrijf is groot genoeg om mij te kunnen missen, maar daarnaast is het ook een bewuste keuze. Niet vanaf dag één, want ik ben altijd stampend ambitieus geweest. Zoiets moet je leren.”

Of de kinderen later in zijn voetsporen treden? “Dat hoeft voor mij niet. Ik ben nooit verplicht geweest om de zaak verder te zetten. Ik kreeg wel de gigantische opportuniteit om hier in België voor mezelf te beginnen, onder de vleugels van de familie. Maar het is niet voor iedereen weggelegd. Aan de andere kant: als transport je ding is, dan is het een schitterende branche. Je bent continu bezig met opportuniteiten en bedreigingen en werkt met heel veel verschillende soorten mensen en nieuwe technieken. Je eigen ambities waarmaken, geeft een enorm gevoel van tevredenheid. Je ziet ook echt de vooruitgang van je bedrijf. Maar het blijft een uitdaging. Want er is maar één constante in deze business en dat is verandering.”

Kerncijfers Snel Logistic Solutions

  • 111 trekkers
  • 24 combi’s
  • 14 vrachtwagens
  • 15 lichte bedrijfsvoertuigen
  • 245 aanhangwagens of opleggers
  • 197 chauffeurs
  • 31 heftruckchauffeurs
  • 58 bedienden

 

06/03/2014
Tags:
Recent news

More news >>