Kariboo!, het alternatief voor andere pakketdiensten

Kariboo!, het alternatief voor andere pakketdiensten

Pakjes ophalen of versturen? Dat kan vanaf februari ook met Kariboo! En dat zonder een gram extra CO2-uitstoot. Tovenarij? Nee. ‘Het grote voordeel is dat we voor de levering aan de buurtwinkels en dagbladhandels meesurfen op de bestaande transportgolven binnen onze groep’, vertelt Tom Baeten, Sales & Marketing Manager van LS distribution logistics Benelux (LSDL).

Tot nu toe leverde LSDL oplossingen voor de e-commerce, van aan de ontwikkeling van de webshop, over het aanbieden van online betaaloplossingen tot het logistiek uitrollen van de activiteit van de webshop. De levering zelf werd uitbesteed aan koerierbedrijven. Kariboo! moet daar verandering in brengen.

LOGISTICS Management : LSDL wil dat zijn klanten in meer dan 600 buurtwinkels en dagbladhandels hun pakketjes kunnen ophalen én afgeven voor verzending. Dat zijn grote plannen voor zo’n jong bedrijf.

Tom Baeten : LSDL zelf is misschien een jaar geleden opgestart, maar we maken wel gebruik van de veertig jaar ervaring in internationale logistiek binnen de groep’, vertelt Tom Baeten, Sales & Marketing Manager van LSDL. ‘De infrastructuur van Kariboo! bestaat al sinds 1996. Eigenlijk waren we het eerste netwerk van ophaalpunten in België. Ons zusterbedrijf leverde de pakjes van 3suisses toen al in dezelfde winkels. In 2002 kwam er een tweede partner bij. Eind januari loopt die samenwerking af, zodat we onze eigen weg kunnen gaan.

LOGISTICS Management : Dus eigenlijk is het al een bestaande dienst.

Tom Baeten : Behalve dat we de verdeling, de marketing en het commerciële verhaal in eigen handen nemen. We kunnen nu zelf op zoek gaan naar klanten, leverdiensten ontwikkelen en onaangeroerd potentieel uitwerken. Vanaf nu moet een webshopeigenaar bijvoorbeeld niet meer naar de post om zijn goederen te verzenden. Hij kan het ook afgeven in een van de 600 Kariboo!-spots. En dat aan competitieve tarieven zodat we toch een alternatief zijn voor het postaal aanbod in België. Het grote voordeel is dat we voor de levering aan de buurtwinkels en dagbladhandels gebruik kunnen maken van de huidige infrastructuur binnen onze groep. Dat betekent geen investeringen in nieuwe vrachtwagens en chauffeurs, maar ook geen enkele gram CO2 meer uitstoot.

LOGISTICS Management : Maar jullie hebben wel geïnvesteerd in een distributiecentrum.

Tom Baeten : We hebben in Mechelen een gebouw van 2000m² gehuurd voor Kariboo! We zijn bijna klaar met de inrichting, en op 17 februari zijn we operationeel. Voor de sortering werken we met een specifiek IT-systeem genaamd KIT, speciaal ontwikkeld voor dit soort dienstverlening met beheer van de happy, maar ook van de unhappy flows. Unhappy flows staan voor zaken die niet lopen zoals gepland. Dankzij deze software kunnen we snel schakelen om tot een oplossing te komen zodat de consument alsnog zijn  pakje kan ophalen zonder hier hinder van te ondervinden. Verder hebben we sterk geïnvesteerd in beveiliging – de pakjes moeten intact bij de ophaalpunten terechtkomen – en in IT, zoals een solide Track & Trace-systeem. Door die investeringen en een focus op efficiëntie winnen we vertrouwen bij onze business partners en zorgen we voor extra volume. Dat moet de dienst winstgevend maken.

LOGISTICS Management : Ook belangrijk is het internationale verhaal.

Tom Baeten : Het doel is een internationaal netwerk van ophaalpunten. Wij hebben al een exclusief partnership met Relais Colis en post.nl, de marktleiders in thuislevering en ophaalpunten in respectievelijk Frankrijk en Nederland. We moeten hoe langer hoe meer crossborder denken, klanten van onze klanten wensen immers over de grenzen heen te shoppen. De volgende landen in ons netwerk zullen Spanje en Portugal zijn. En onze vestiging in Hongarije heeft ook een vergelijkbare dienst gelanceerd.

30/01/2014
Recent news

More news >>