UA: “TNT Express zal overnamedoelwit blijven”

UA: “TNT Express zal overnamedoelwit blijven”

De markt voor expressvervoer via de lucht is in sneltempo uitgegroeid tot een cruciaal onderdeel van de luchtvrachtindustrie. Er zijn wereldwijd maar vier spelers die via hun eigen, geïntegreerde lucht- en wegnetwerk in staat zijn om wereldwijde, deur-tot-deur expressdiensten via de lucht aan te bieden: FedEx, UPS, DHL en TNT.  In haar doctoraat toont Evy Onghena (UA, departement Transport en Ruimtelijke Economie) aan dat de luchtvrachtoperaties van integrators enorme schaal- en densiteitsvoordelen vertonen. “Hierdoor zullen ze hun agressieve groei- en samenwerkingsstrategieën ook in de toekomst voortzetten. Een speler zoals TNT Express lijkt dan ook te klein om, in zijn huidige vorm, zelfstandig voor te bestaan”, besluit Onghena.

“De translog kostenmodellen tonen het bestaan aan van grote schaal- en densiteitsvoordelen voor de luchtvrachtoperaties van zowel FedEx als UPS, de twee grootste luchtvrachtmaatschappijen wereldwijd”, zegt Onghena. ”De berekende densiteitsvoordelen zijn groter dan de waarden die berekend werden voor passagiersvervoer. Bovendien staan de grote schaalvoordelen in contrast met de constante schaaleffecten die werden aangetoond voor passagiersmaatschappijen.”

Door de grote schaal- en densiteitsvoordelen verwacht Onghena dat integrators ook in de toekomst zullen blijven groeien. Een kleinere speler zoals TNT zal dan ook een overnamedoelwit blijven. Bovendien maken de grote schaalvoordelen het nagenoeg onmogelijk om toe te treden tot deze markt. Een mogelijke vijfde integrator zal daarom eerder een combinatie zijn van twee bestaande bedrijven dan een totaal nieuwe speler.

24/12/2013
Recent news

More news >>