Jones Lang Lasalle: “Online retailers moeten zich in België vestigen”

Jones Lang Lasalle: “Online retailers moeten zich in België vestigen”

Naar goede gewoonte blies vastgoedspecialist Jones Lang Lasalle vandaag verzamelen in zijn Brusselse hoofdkwartier om de balans op te maken van de voorbije 12 maanden. 2013 wordt opnieuw een topjaar voor de Belgische semi-industriële markt, maar het segment van logistiek vastgoed blijft achterophinken. Om een eind te maken aan die slabakkende situatie, kijkt Jones Lang Lasalle vooral naar de komst van grote e-fulfillmentcentra.

Met een opname van 490.000 m² begin december doet de logistieke markt het net iets beter dan vorig jaar. Eind 2013 wordt een opnamevolume verwacht van om en bij 540.000 m². Dit betekent dat de markt voor het tweede jaar op rij onder het 5-jarig gemiddelde presteert (673.000 m², nvdr). De grootste transactie dit jaar was de verhuring van 70.000 m² aan Bpost, een ontwikkeling op maat op de vroegere Marly-site in Neder-Over-Heembeek, gevolgd door een uitbreiding van 40.000 m² door Nike van zijn bestaand Europees distributiecentrum van 200.000 m² in Ham (Limburg). De tophuurprijs voor logistieke oppervlakten in België bleef stabiel dit jaar op 55 euro per m² per jaar. 60 % van alle transacties heeft betrekking op de Gouden Driehoek Brussel-Antwerpen-Gent. “Van een uittocht uit het filegevoelige Antwerpen, zoals hier en daar beweerd wordt, is dus nog zeker geen sprake, aldus Walter Goossens, Head of Industrial & Retail Leasing bij Jones Lang Lasalle.

Van A(mazon) tot Z(alando)

“Voor 2014 wordt een marktactiviteit verwacht in lijn met die van de laatste 2 jaar”, gaat Goossens verder. “Er is wel hoop dat de toename van de e-commerce gerelateerde activiteiten, en de daarbijhorende wijzigingen in het logistieke proces, de opname van logistiek vastgoed ook in België positief zou kunnen beïnvloeden.” Daarmee doelt Goossens vooral op de huidige afwezigheid van grote e-fulfillmentcentra in onze contreien, in tegenstelling tot Nederland, Noord-Frankrijk en Duitsland. “Daar zie je dat het hele distributiemodel hertekend wordt onder impuls van omnichannel retailing”, legt Goossens uit. “Op dat moment zal er een vraag ontstaan naar nieuwsoortige gebouwen die nieuwe functies binnen de supply chain vervullen. Grote e-fulfillmentcentra, maar bijvoorbeeld ook regionale parcel hubs en sorteercentra aan de rand van onze grootsteden zouden onze logistieke vastgoedmarkt de komende jaren dus een boost kunnen geven.”

Marktonderzoekers voorspellen dat we tegen 2025 maar liefst zes keer meer online zullen shoppen dan vandaag het geval is. Vandaag slagen online retailers er nog in om hun goederen vanuit Duitsland of Nederland op een rendabele manier tot bij de Belgische consument te krijgen. “Bij een exponentiële toename van het aantal bewegingen (in beide richtingen) komt dat businessmodel onder druk te staan en zullen de Amazons en Zalando’s van deze wereld er wellicht voor opteren om hun producten dichter bij de afzetmarkt op te slaan”, besluit Walter Goossens. Een scenario dat de Belgische vastgoedsector zeker niet ongenegen is…

10/12/2013
Recent news

More news >>