Transics integreert FMS-oplossing in elektrische vrachtwagens

Transics integreert FMS-oplossing in elektrische vrachtwagens

Transics pakt trots uit met een primeur: het Nederlandse CombiPakt UA installeerde onlangs de TX-MAX GO-boordcomputers in zijn elektrische vrachtwagens. De integratie in een elektrisch voertuig vereist geen aanpassingen aan de bestaande boordcomputer en backofficesoftware. Wel ontwikkelde Transics een extra functionaliteit, waarbij de dispatchers een alarm krijgen als het oplaadproces van de batterij onderbroken wordt. Door de elektrische vloot nauwgezet te monitoren, wil CombiPakt nog (kosten-)efficiënter – en dus duurzamer – pakketten rondbrengen in Nijmegen en omgeving.

De Coöperatieve CombiPakt UA – Combineren van Pakketten – is ontstaan uit het initiatief dat in 2010 door de Nederlandse ondernemersvereniging TPN-WEST werd gelanceerd. Het concept: de vrachten van ondernemingen op bedrijventerrein Nijmegen bundelen en op een milieuvriendelijke manier vervoeren om de CO2-uitstoot en de verkeersdruk te reduceren. In 2012 ging CombiPakt aan de slag met het pilootproject “Proeftuinen hybride en elektrisch rijden” van het ministerie van Economische Zaken. De Coöperatieve CombiPakt kocht in 2013 drie elektrische Smith Newton-wagens om pakketten te vervoeren in het Nijmeegse stadscentrum. Om dat zo efficiënt mogelijk te doen, onderzocht CombiPakt de mogelijkheden voor fleetmanagement.

Harold van den Broek, directeur van CombiPakt: “Onze vrachtwagens beschikken over een lithium-ion accupakket, waarmee een normale werkdag prima ingevuld kan worden. ‘s Nachts worden de accu’s dan opgeladen. Niettemin willen we de elektrische lading op elk moment monitoren. De functionaliteit die Transics toevoegde, maakt dat perfect mogelijk”. Van den Broek en zijn team zijn overtuigd dat de Transics-oplossingen voor meer efficiëntie zullen zorgen, bij de chauffeurs, de dispatchers en de loonadministratie.

10/12/2013
Tags:
Recent news

More news >>