Fuso Canter Eco Hybrid en Daimler FleetBoard winnen Europese duurzaamheidsprijs

Fuso Canter Eco Hybrid en Daimler FleetBoard winnen Europese duurzaamheidsprijs

Met de Fuso Canter Eco Hybrid en Daimler FleetBoard behaalde Daimler een dubbelslag bij de uitreiking van de ‘European Transport Sustainability Prize 2014’. De prijs beloont uitzonderlijke duurzaamheidsbijdragen op het gebied van bedrijfsvoertuigen.

In de categorie ‘Distributievrachtwagens tot 12 ton’ eindigde de Fuso Canter Eco Hybrid op de eerste plaats, met een aanzienlijke voorsprong ten opzichte van zijn concurrenten. Het innovatieve hybride concept van de lichte vrachtwagen wordt al sinds het derde kwartaal van 2012 geproduceerd in de Fuso-fabriek in het Portugese Tramagal. De Canter Eco Hybrid is de eerste in serie gebouwde vrachtwagen in zijn klasse die in Europa van de band rolt.

De zuinigheidsstrategie van de nieuwe Canter Eco Hybrid steunt op het starten en wegrijden in de stille elektromodus. Vanaf een snelheid van ongeveer 10 km/u springt de dieselmotor bij. De elektromotor draait ook wanneer de transmissie in vrijloop staat, om stroom te leveren aan de randapparatuur. Conform de energievereisten ondersteunt de elektromotor de diesel ook tijdens acceleraties, zelfs bij hogere snelheden. Een stop-startsysteem schakelt de dieselmotor uit wanneer het voertuig stilstaat en draagt zo ook bij tot de lagere verbruiks- en emissiecijfers.

Daimler FleetBoard valt mee in de prijzen

De vakjury bracht ook hulde aan Daimler FleetBoard, dat met zijn consultancyservice de eerste prijs veroverde in de categorie ‘Systemen voor chauffeur- en transportbeheer’. Pascal Weiss, Hoofd Sales bij Daimler FleetBoard GmbH: “FleetBoard Consultants adviseert en ondersteunt transportondernemingen om hun dagdagelijkse logistieke processen te optimaliseren. Zo kunnen onze klanten bijvoorbeeld het foutenpercentage bij het laden gevoelig reduceren en genieten ze een ononderbroken controle over hun toeleveringsketen met behulp van het eigen IT-systeem.”

Bovendien ondersteunt FleetBoard een economische rijstijl, waardoor het bijdraagt tot een permanente verbruiksdaling van 10 procent en een afname van de slijtage. Transportondernemingen kunnen dus veel duurzamer te werk gaan en een lagere CO2-voetafdruk realiseren over de hele logistieke keten.

Op de foto (vlnr): Bert Brandenburg, publishing director, Huss-Verlag; Pius Dettling, Hoofd Fuso Sales & Marketing Europe; Pascal Weiss, Hoofd van Sales, Daimler FleetBoard; Torsten Buchholz, Hoofdredacteur “Transport”, Huss-Verlag.

09/12/2013
Tags:
Recent news

More news >>