Vervoer Verbessem: veel drank, maar altijd safe

Vervoer Verbessem: veel drank, maar altijd safe

Op onze voorbije Best of TRANSPORT-prijsuitreiking sleepte Vervoer Verbessem, een drankenspecialist nota bene, de felbegeerde Safety Award in de wacht voor zijn buitengewone bijdrage aan de wegveiligheid. Wie zei er ook alweer dat drinken en rijden niet samen gaan?

12 juni 2013 werd een memorabele avond voor Vervoer Verbessem. Zelfs de immer nuchtere zaakvoerder Bert Verbessem liet zich op het podium van Best of TRANSPORT verleiden tot een exuberante vreugdesprong. “Normaal gezien had ik die bewuste avond een belangrijke contractbespreking met AB Inbev”, begint Bert Verbessem zijn verhaal. “Een contract dat voor 30 % extra omzet zou kunnen zorgen. Niet evident om zomaar eventjes uit te stellen, dat begrijp je wel”, lacht Verbessem. “Toen ik als winnaar van dat podium kwam, heb ik hen meteen een sms gestuurd. Enkele weken later was alles in kannen en kruiken en mocht ik 11 nieuwe trekkers gaan bestellen”, knipoogt de zichtbaar trotse transporteur. Veiligheid als verkoopsargument, het blijkt dan toch nog te werken…
Ook bij Coca-Cola, één van die andere drankengiganten in de klantenportefeuille van Vervoer Verbessem, bleef de overwinning tijdens Best of TRANSPORT niet onopgemerkt. “Plots krijg je dan felicitaties van de Europese transportverantwoordelijke van Coca-Cola, een man die ik in al die jaren (Coca-Cola en Vervoer Verbessem werken al een halve eeuw samen, nvdr) amper één keer heb mogen ontmoeten”, gaat Verbessem verder. “Voor hen is het een bevestiging dat ze met de juiste partner in zee zijn gegaan, voor mij persoonlijk betekent die prijs de ultieme bekroning voor de enorme inspanningen die we doorheen de jaren hebben geleverd.”

Valse noot

Bert’s carrière aan het hoofd van Vervoer Verbessem kon nochtans nauwelijks slechter van start gaan. In de eerste negen maanden na zijn aanstelling in 2005 raakten drie van zijn vrachtwagens betrokken bij een zware kop-staartaanrijding, gelukkig zonder dodelijke afloop. “Drie keer een jammerlijke speling van het lot”, zo voegt hij eraan toe, “want sindsdien is er maar één geval meer bijgekomen. Maar toch: op dat moment krijg je echt wel een déclic om wegveiligheid helemaal bovenaan het prioriteitenlijstje te zetten”. Nochtans was wegveiligheid ook voordien al een stokpaardje van de familie Verbessem. In de jaren ’80 was de Kontichse transporteur één van de eerste vervoerders die snelheidsbegrenzers afstelde op de wettelijk toegelaten snelheid, daar waar de vrachtwagens van veel andere transporteurs nog zonder veel moeite de kaap van 100 km/uur rondden. “Als informaticus van opleiding geloof ik heel sterk in technologie en actieve veiligheidssystemen om het aantal ongevallen terug te dringen”, legt Verbessem uit. Hij liet de vloot – die voornamelijk uit voertuigen van Mercedes-Benz bestaat – onder meer uitrusten met het gereputeerde Active Brake Assist-systeem van Mercedes, een technologische bewaarengel die kan overgaan tot een volledige noodstop wanneer de afstand tot een voorligger snel afneemt. Een kostelijk extraatje, al is Verbessem er rotsvast van overtuigd dat het systeem hem al heel wat kopzorgen heeft bespaard. “Om een idee te geven: bij een trekker van pakweg 90.000 euro investeren we vandaag meer dan 4.500 euro aan veiligheidssystemen. Andere bedrijven spenderen die 4.500 euro misschien liever aan toeters en bellen, maar dat is hun zaak (lacht). Daarnaast zijn onze voertuigen ook allemaal uitgerust met automatische versnellingsbakken om het werk van onze chauffeurs zo comfortabel mogelijk te maken. De tijdsdruk, de chaos in het verkeer, een gebrek aan begrip bij de medeweggebruikers: onze chauffeurs hebben echt wel genoeg zaken aan hun hoofd.”

Cowboys

En daarmee zijn we meteen bij die andere cruciale factor in het vermijden van verkeersongevallen beland: de chauffeur. Verbessem, zelf erkend als opleider, weet als geen ander hoe zwaar de menselijke factor doorweegt in het totale veiligheidsplaatje. “Ik heb hier in de buurt van Kontich een parcours uitgetekend waarop ik in een mum van tijd een goed beeld kan krijgen van iedere chauffeur die bij ons komt solliciteren. Haakse bochten, kruispunten waar veel zwakke weggebruikers oversteken en nog een aantal van die ‘moeilijke’ verkeerssituaties. Het is al gebeurd dat ik zelfs op dat korte traject chauffeurs aan de kant heb gezet omdat het écht niet meer verantwoord was om hen met één van mijn wagens te laten rijden, ja.” Naast een strenge selectie hamert Verbessem ook op een nauwgezette opvolging van zijn chauffeurskorps. “Sinds 4 maanden worden de nieuwe Mercedes Actrossen geleverd met Fleetboard-telematica, alweer een volgende stap in het proces. Ik ben geen tiran die de handel en wandel van zijn chauffeurs minitieus controleert, maar cowboys hoeven zich hier niet te komen aanbieden. Dat gebeurt ook niet meer, simpelweg omdat ze weten dat hier een bepaalde veiligheidscultuur heerst.”

Vlootbeheer

Het wagenpark van Vervoer Verbessem bestaat vandaag uit 35 trekkers, waarvan er 34 afkomstig zijn van Mercedes-Benz. Het laatste voertuig, een Iveco Stralis, is een CNG-voertuig dat dagelijks pendelt tussen het Powerline-magazijn en de Coca-Colavestiging in Wilrijk. “Onze CNG-vrachtwagen is een eerste test met alternatieve aandrijvingen, al geloof ik zelf eerder in het potentieel van LNG (Liquefied Natural Gas) in de transportsector. Het voordeel is dat we nu al expertise kunnen opbouwen, zodat we meteen op de kar kunnen springen wanneer de markt rijp is voor dergelijke oplossingen”, zegt Verbessem. De CNG-vrachtwagen kadert bovendien ook in het Lean & Green-programma dat Vervoer Verbessem begin dit jaar ondertekende. Daarmee wil het bedrijf binnen een tijdspanne van vijf jaar zijn totale CO2-uitstoot met 20 % terugdringen. In die optiek is Verbessem ook een aanhanger van ‘downsizing’. “Wij zijn niet meegegaan in de pk-wedloop, maar kiezen bewust voor kleinere en zuinigere motoren. Toen de vorige Mercedes Actros op de markt kwam, zijn we van 410 naar 360 pk overgestapt. Ik heb de chauffeurs toen de koppelcurve van die nieuwe motor getoond, en hen uitgelegd dat ze door anders te gaan rijden zelfs vlotter vooruit zouden komen dan met de 410 pk-motor. Voor een bedrijf als het onze, dat voornamelijk in België en Noord-Frankrijk actief is, heb je die pk’s nergens voor nodig. Als je de Kennedytunnel uitkomt en het viaduct van Vilvoorde oprijdt, en daar houdt het op.”

De vrachtwagens van Verbessem leggen jaarlijks tusen 100.000 en 110.000 kilometer af. “Dat impliceert niet dat we ze na 7-8 jaar volledig afschrijven”, voegt Verbessem eraan toe. “We bekijken het geval per geval. Sommige trucks hou ik 9 of 10 jaar in dienst omdat bepaalde onderdelen nog maar net vervangen zijn, of omdat het verschil in restwaarde miniem is. Dat is sowieso een groot voordeel van Mercedes: onlangs heb ik nog een vrachtwagen van 10 jaar oud verkocht aan 12.500 euro, terwijl die oorspronkelijk 62.500 euro kostte.” Voor de trailers kiest Verbessem tot slot voor voertuigen van Renders en Krone, die dankzij het respectievelijke X-Steering- en TDX-steeringsysteem veel makkelijker kunnen manoeuvreren in de verstedelijkte gebieden waar de transporteur zich doorgaans begeeft.

Vlieg- en smijtwerk

Die veiligheidscultuur reikt overigens veel verder dan je op het eerste gezicht zou denken. Naast jaarlijkse dodehoeksessies in de Kontichse scholen organiseert Vervoer Verbessem bijvoorbeeld, samen met Coca Cola remtesten, om de krachten te simuleren die bij een aanrijding inwerken op het kopschot van de opleggers. Dat dergelijk vlieg- en smijtwerk ook een prijskaartje heeft, deert Verbessem niet. “Verladers leggen ons soms heel theoretische regels op op vlak van ladingzekering. Mij lijkt het interessanter om in de praktijk te onderzoeken hoe een bepaalde lading reageert op een bepaalde impact, zodat je wetenschappelijk onderbouwde maatregelen kan treffen. Beter dan krampachtig vast te houden aan regeltjes en procedures waarvan je niet eens weet dat ze een verschil maken bij een ongeval. Neem nu de g-krachten die inwerken op het kopschot: 0,8 voorwaarts, zegt de wet. Nu, ik ben er van overtuigd dat een deel van die krachten door de vloer worden opgevangen, alleen staat dat nergens beschreven. Daarom organiseren we binnenkort vervolgtesten met volle belading omdat we ons afvragen wat er met die bijkomende krachten gebeurt.” Wij vragen ons vooral af hoeveel transporteurs zich überhaupt met zulke tests zouden bezighouden, laat staan er geld in pompen… Verbessem: “Onze investeringen hebben wel degelijk nog andere positieve bijwerkingen. Onze verzekeringspremie is opnieuw gedaald, bijvoorbeeld. Niet omwille van onze goede voornemens, want voor zo’n zaken wordt enkel gekeken naar de bottom line: het aantal schadegevallen. Gelukkig gaat het met onze statistieken de goede kant op”, besluit Verbessem. Het moest er nog aan mankeren.

 

14/11/2013
Recent news

More news >>