Interview Luc Duts (ES&S): “Waar zitten al die werkloze 50-plussers?”

Interview Luc Duts (ES&S): “Waar zitten al die werkloze 50-plussers?”

ES&S, een logistiek bedrijf uit Westerlo, zoekt kandidaten voor allerhandende functies: orderpickers, heftruckchauffeurs, reachtruckchauffeurs, chauffeurs CE, … Ze kondigen openstaande functies aan op de VDAB-website en bij verschillende interimkantoren. Maar toch merkt Luc Duts, de manager human resources, dat het moeilijk is om medewerkers met de juiste attitude of competenties te vinden.

Logistics Management: Welke mensen zoekt u het meest?

‘Orderpickers. Maar doordat dit een job is die door iedereen die een beetje fysiek in orde is, gedaan kan worden, krijgen we hier veel respons op. Of de kandidaten de juiste attitude hebben, is natuurlijk een andere vraag. Vaak zijn het schoolverlaters zonder diploma. Naar aantallen kan de functie dus makkelijk ingevuld worden, de kwaliteit van de kandidaten is een andere vraag. Een heftruckchauffeur vinden is moeilijker, vaak hebben mensen een certificaat behaald in een uitzendkantoor op een blauwe maandagnamiddag, maar zijn ze op de werkvloer niet snel en precies genoeg. Bestuurders voor een reachtruck zijn helemaal moeilijk te vinden. Wat mij trouwens blijft verbazen, is dat 70 procent van de mensen die solliciteren geen mensen zijn van Belgische origine. Waar zijn al die werkloze Belgen, waar zitten al die 50-plussers? Een vijfde van onze werknemers is van vreemde origine.’

LM: Kan u voor een job als heftruck- of reachtruckchauffeur geen bijscholingen aanbieden?

‘Het is niet zo evident om mensen lang op voorhand aan te werven en hen bij te scholen. Maar werknemers die iets graag en nauwgezet doen, worden wel opgemerkt. Zij krijgen wel bijscholing.’

LM: Hoe houdt u uw werknemers gelukkig?

‘De laatste twee jaar zijn we verdubbeld in personeelsaantal, we proberen dus in de eerste plaats de juiste mensen te vinden. Verder geven we onze werknemers zoveel mogelijk feedback, we informeren hen over de dingen die wij belangrijk vinden, betrekken hen bij het reilen en zeilen van de firma, zelfs met videoschermen… We proberen ook aanwezig te zijn op de werkvloer. Bij ons is er geen afstand tussen directie en werkvloer, iedereen moet bij ons terecht kunnen met vragen en problemen. We hebben ook een tevredenheidsenquête gedaan zodat we weten wat er leeft en wat er voor verbetering vatbaar is. Als je je mensen met respect behandelt, krijg je dat respect ook terug. Onze werknemers krijgen verder ook een cadeautje met kerst, pasen of sinterklaas.’

LM: En met vaste contracten?

‘Inderdaad. Mensen appreciëren het dat we altijd een vast contract proberen te geven. Mensen die aangereikt worden via een uitzendkantoor, werken bijvoorbeeld het minimum aantal dagen via dat kantoor en komen dan bij ons vast in dienst. We vinden het ook belangrijk om mensen van alle leeftijden te hebben, jongeren, 50-plussers, mannen, vrouwen, Belgen, niet-Belgen, … Doordat we iedereen ook verplichten om Nederlands te praten, zijn er ook geen onderlinge conflicten of racistische problemen. En als dat toch gebeurt, reageren we er meteen op.’

LM: Bent u eigenlijk tevreden over de interimkantoren waarmee u samenwerkt?

‘Ze verstaan onze noden goed, maar ik merk dat kwantiteit bij hen primeert op kwaliteit. We hebben met een of twee kantoren een goede samenwerking, zij worden ook uitgenodigd bij ons hier zodat ze weten wat we doen en wat we precies zoeken. Maar bij 95 procent van de kantoren primeert vooral de kwantiteit. Pas op, ik neem hen dat niet kwalijk. Zij putten ook maar steeds uit dezelfde groep mensen. Goede uitzendkrachten krijgen immers snel een vast contract en zijn de uitzendkantoren dus snel kwijt.’

11/10/2013
Tags:
Recent news

More news >>