VIL wil Vlaamse logistiek een ‘e-boost’ geven

VIL wil Vlaamse logistiek een ‘e-boost’ geven

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) start vandaag met een nieuw project: ‘VIL 4 e-boost’. Samen met veertien bedrijven onderzoekt het VIL hoe webshops en logistieke dienstverleners de troeven van Vlaanderen optimaal kunnen uitspelen. Doel: via Vlaamse e-fulfillment centra internationaal doorbreken en onze buurlanden bedienen met e-commerce producten.

De Europese e-commerce groei bedroeg in 2012 bijna 20 % en die trend zet zich nog steeds door, ook in Vlaanderen. Een groot deel van de Vlaamse online aankopen wordt echter verwerkt in distributiecentra die in de buurlanden gevestigd zijn, ook door webshops die onder een .be domein opereren.  

Meer logistieke e-commerce activiteiten naar Vlaanderen

“Met het project willen we nieuwe concepten aanleveren om internationaal e-fulfillment vanuit Vlaanderen op efficiënte wijze te organiseren en hierdoor concurrentieel te zijn ten opzichte van buitenlandse locaties”, verduidelijkt Dirk De Vylder, Program Manager bij het VIL. “Het biedt extra kansen aan de Vlaamse logistieke sector om een grotere rol te vervullen in het internationele e-fulfillment en zo voordeel te halen uit de wereldwijde groei van de e-commerce markt.”

Veertien deelnemers, een mix van kleine en grote logistieke dienstverleners, verladers, real estate en regionale besturen, werken mee aan het project: bpost, Colruyt, Federal Mogul, Goodman, Groep Heylen, Katoen Natie, ODTH, Procter & Gamble, Plus Logistics, POM Antwerpen, Post NL, Stad Antwerpen, Unigro en Yusen Logistics Benelux. Het VIL kan binnen dit project rekenen op de steun van Flanders Investment & Trade, Comeos en BeCommerce. Het project loopt nog tot juni 2015.

 

07/10/2013
Tags:
Recent news

More news >>