Toyota I_Site, het FMS-systeem van Toyota Material Handling Europe

Toyota I_Site, het FMS-systeem van Toyota Material Handling Europe

Toyota Material Handling Europe (TMHE) lanceert een geoptimaliseerde versie van Toyota I_Site, de vlootbeheeroplossing voor intern transportmaterieel. Daarmee worden gegevens over het gebruik en de prestaties van de heftrucks direct doorgestuurd naar een centrale server. Via een webportaal kan de vlootbeheerder deze realtime data altijd en overal raadplegen. Zo kan hij de vloot permanent opvolgen, analyseren en optimaliseren.

In april stelde Toyota Material Handling Europe de nieuwe versie van zijn oplossing voor vlootbeheer Toyota I_Site voor. De eerste versie van deze service werd in 2008 gelanceerd. De oplossing bestaat uit een webserver die in verbinding staat met de heftrucks. In de heftruck zijn de volgende elementen ingebouwd: een DHU (data handling unit), een dashboardinterface, een antenne en een schoksensor. Alvorens de heftruckchauffeur de truck gaat gebruiken, dient hij in te loggen via het pincodeklavier van de dasboardinterface. De DHU registreert de volgende gegevens: identificatie van de heftruck, identificatie van de chauffeur, tijdsduur van het gebruik van de heftruck (zowel de verplaatsingen als de hefbewegingen), schokbewegingen en intensiteit van de schokken. De schoksensor registreert zowel schokken in de rijrichting als dwarse schokbewegingen. Specifiek voor magazijnvoertuigen (reachtrucks en pallettrucks) registreert de DHU eveneens de batterijstatus. Dit is onder andere nuttig om te vermijden dat de batterij te vroeg wordt opgeladen, dus wanneer ze nog niet leeg is, want daardoor verkort de levensduur.

Met Toyota I_Site kunnen de klanten van TMHE de activiteiten van hun vloot voor intern transport permanent opvolgen en beheren. Alle geregistreerde data worden door de DHU door middel van gprs-datacommunicatie doorgestuurd naar een centrale server die deze ter beschikking van de vlootbeheerder stelt via een eenvoudig toegankelijke webportaal. De klant hoeft dus zelf geen enkele software te installeren. Als internetapplicatie is de portaalsite uiteraard altijd en overal toegankelijk, dus via elke desktop, laptop, tablet, enzovoort. In omgekeerde richting kan de klant ook data van de webportaal naar de heftruck sturen. Wanneer bijvoorbeeld een nieuwe heftruckchauffeur in dienst treedt, stuurt de vlootbeheerder een pincode voor de nieuwe gebruiker naar de DHU van diens heftruck.

Prestatieverbeteringen

Met Toyota I_Site heeft de vlootbeheerder continu en in realtime inzage in de essentiële gegevens van de heftrucks en de bestuurders. Met deze informatie kan hij allerlei feitelijke analyses uitvoeren en plannen voor optimalisatie opstellen. “I_Site is ontworpen om de prestaties van onze klanten op vier belangrijke gebieden te helpen verbeteren: kosten, productiviteit, veiligheid en milieu”, legt Philip Van Oevelen, sales project manager bij TMHE uit.

Door de identificatie van de chauffeurs, in combinatie met de registratie van de schokken, kan het rijgedrag worden geanalyseerd en bijgesteld indien nodig. Op die manier kan de vlootbeheerder schade aan de heftrucks, de infrastructuur en de goederen beperken. “Vaak leidt dit tot flinke terugverdieneffecten, vooral door de beperking van schade aan de goederen die doorgaans zeer hoog oploopt”, vervolgt Ph. Van Oevelen.

I-Site helpt eveneens de productiviteit te verhogen door de optimalisatie van de vlootomvang en het aantal bestuurders. Ph. Van Oevelen: “Met I_Site kunnen we exact meten hoeveel uren elke truck gebruikt wordt. Dergelijke analyse kan leiden tot een aanpassing, waarbij de klant bijvoorbeeld beslist om zijn vloot van tien tot negen heftrucks te herleiden. Voor ons past deze benadering in onze visie om goede langetermijnrelaties met tevreden klanten uit te bouwen.”

De veiligheid wordt bevorderd door de toegangscontrole die in I_Site is ingebouwd. Vooraleer hij de heftruck kan gebruiken, dient de bestuurder zich te identificeren met een unieke, persoonlijke pincode. Zo is de manager zeker dat alleen gekwalificeerde chauffeurs met de juiste opleiding ermee kunnen rijden. Ook de schokcontrole draagt bij tot meer veiligheid. Door deze analyse kan het rijgedrag worden bijgestuurd. Een derde veiligheidsmaatregel is de preoperationele controle. Deze nieuwe functie is een bijkomende optie van I_Site en dient om na te gaan of een heftruck bedrijfsklaar is voordat deze wordt gestart. De preoperationele controle werkt met behulp van een bijkomende display die een aantal vragen stelt alvorens de bestuurder de truck kan starten. Deze digitale checklist wordt centraal beheerd en kan vragen bevatten als “Zijn de remmen in orde?”, “Zijn er lekkages zichtbaar?”, … Ingeval van een negatief antwoord komt er een foutmelding of gaat er een alarm af en kan de heftruck niet gestart worden.

Wat het milieu betreft, I_Site helpt de levensduur van de heftrucks verlengen door de optimalisatie van het gebruik. Ook de levensduur van de accu’s van magazijnvoertuigen, die met de controlefunctie voor de batterijstatus uitgerust zijn, wordt verlengd door het systeem.

Betere gebruikservaring

De vernieuwde versie van Toyota I_Site biedt een betere gebruikerservaring en meer functionaliteit dan de vorige. Ze omvat diverse verbeteringen, waaronder de nieuwe, volledig aanpasbare en gebruikersvriendelijke dashboardinterface. De komende jaren wil Toyota Material Handling Europe de webportaal verder uitbouwen en zal er ook een functie voor automatische rapportering komen. Deze laatste houdt in dat I_Site automatisch rapporten over de activiteiten van de vloot en de bestuurders doorstuurt per e-mail.

Ten slotte is in het Toyota I_Site pakket ook de ondersteuning door experts van TMHE inbegrepen. De concrete modaliteiten kunnen in onderling overleg worden afgesproken, bijvoorbeeld een maandelijkse of driemaandelijkse analyse met advies. Daarnaast staan de experts van TMHE steeds ter beschikking voor alle mogelijke informatievragen en voor probleemoplossing.

26/06/2013
Recent news

More news >>