Fiat Strada: gretig baasje

Fiat Strada: gretig baasje

De Fiat Strada komt van waar wij Belgen tegenwoordig maar al te graag naartoe willen: Brazilië. In Zuid-Amerika en in zijn thuisland Italië is de kleine pick-up een begrip, bij ons wil de motor vooralsnog niet echt aanslaan. Met de vernieuwde Fiat Strada Working hoopt Fiat Professional daar snel verandering in te brengen.

De Fiat Strada is, wat ze bij Fiat ook mogen beweren, een bedrijfsvoertuig. Met de Adventure-versie proberen de Italianen wel wat hippe stadsvogels en veertigers in een midlifecrisis in een Strada te krijgen, toch blijft de kleine pick-up vooral geschikt om kleine werven te bevoorraden. Voor werknemers die als individu slechts één voertuig gebruiken, biedt de versie met korte cabine (4,40 meter) een laadvermogen tot 705 kilogram dankzij zijn laadbak van 1.300 mm breed, 1.685 mm lang en 540 mm hoog. Voor werk in ploegverband is er ook een Strada Working met dubbele cabine.

Het interieur van de Strada oogt spartaans, al maken de drie originele G-krachtmeters bovenop het dashboard nog een en ander goed. Alle versies van de Fiat Strada worden aangedreven door de 1,3 liter MultiJet-dieselmotor van 95 pk. Die woekerde tijdens onze eerste testrit behoorlijk gretig met zijn (beperkte) krachtenarsenaal. Het blokje pikt quasi meteen op en klimt vlot in de toeren. Het verbruik blijft daarentegen bijzonder laag (gemiddeld 5,6 liter/100 km) dankzij een laag eigengewicht. Schakelen verloopt via een manuele vijfbak waarvan de hoogste versnelling nét te kort is om comfortabel te kunnen cruisen op de autosnelweg. Bij snelheden boven 120 km/u steken trouwens nog een aantal andere rij- en rolgeluiden de kop op. Prijzen zijn er tot slot ook, en wel vanaf 13.200 euro excl. btw voor de Working-versie met korte cabine.

18/06/2013
Recent news

More news >>